Tandvärk – när det gör ont i tänderna

Har du tandvärk bör du söka vård. Det blir sällan bättre om du väntar, det kan istället finnas en allvarlig bakomliggande orsak som bör undersökas och behandlas så snabbt som möjligt. Vilken behandling du får för smärtan varierar; i enkla fall kan det bero på en visdomstand som behöver dras ut, men det kan även bero på en bakterieinfektion som kan resultera i tandlossning.

Kvinna med tandvärk

När visdomstanden orsakar tandvärk

Det kan finnas olika anledningar till varför du drabbas av tandvärk. En växande visdomstand som inte får tillräcklig med plats i käken kan orsaka stor smärta. Om visdomstanden kommer fram långsamt eller inte alls kan det bildas fickor runt tanden där bakterier kan samlas och orsaka akut inflammation. I de flesta fallen är det bäst att dra ut tanden hos en tandläkare.

Karies – när du får hål i tänderna

Varje gång du äter mat som innehåller kolhydrater bildar munbakterierna en syra som bryter ner tandemaljen och kan orsaka hål i tänderna, karies. För att motverka detta är det viktigt att du borstar tänderna två gånger om dagen med en fluortandkräm och undviker sötsaker. Sköter du inte munhygienen kommer hålet att tränga längre in i tanden och ge upphov till ilningar och så småningom tandvärk.

Fyllning som lossnar blottar tandnerven

Det kan börja smärta i en rotfylld tand om fyllningen lossnar. Det beror på att nerven i tanden då blottas blir sårbar för yttre påverkan.

Tandlossning

Om du har slarvat med tandborstningen kan bakterier tränga sig in under tandköttet och luckra upp tandens fäste. Får detta fortsätta så lossnar så småningom tanden.  Vanliga symtom är blödningar och lösa tänder, men på grund av att processen är så långsam, upptäcks symtomen ofta för sent.

Boka tandläkare i Stockholm
Boka tandläkare i Göteborg