Tandvård

På denna sida kan du läsa mer om hur du förebygger vanliga problem med dina tänder och vilka sjukdomar du kan få hjälp med hos tandläkare eller tandhygienist.

God munhygien och tandvård är viktigt att tänka på hela livet. För vissa innebär det endast regelbundna grundundersökningar hos tandläkaren medan andra någon gång i livet har frågor om och behöver behandling för sjukdomar eller besvär med tänder och mun.

Du kan också läsa om hur du bekostar din tandvård. När du är ung får du gratis tandvård i Sverige. Med hjälp av olika bidrag kan du sedan få hjälp att betala tandvårdens priser genom hela livet. Har du en sjukdom som påverkar din munhälsa kan du dessutom få hjälp av särskilt tandvårdsbidrag.

Tandvärk och besvär

Att besöka tandläkare regelbundet är viktigt för att kunna upptäcka problem tidigt innan det ger dig besvär.

Hål i tänderna, eller karies, är ett av de vanligaste problemen som tandläkare behandlar. Om du går till tandläkare regelbundet upptäcks oftast karies innan det ger tandvärk och är enkelt att laga.

Om karies går obehandlat kan det ge en inflammation i tandens nerv. Detta är en av de vanligaste orsakerna till tandvärk och varför man söker sig till tandläkare för vård.

Andra orsaker till tandvärk är tandköttsinflammation, sprickor, blottade tandhalsar eller att en fyllning lossnat. Ofta lindrar man tandvärk genom att behandla orsaken men under läkningstiden kan du även få hjälp med smärtlindring mot tandvärk i form av läkemedel.

Så borstar du tänderna rätt för att undvika ilningar

Ilningar i tänderna är ett vanligt besvär och har en del att göra med hur du borstar tänderna.

Det är viktigt att vara noga med munhygienen, borsta tänderna två gånger om dagen, för att undvika ilningar och karies. Men ilningar kan också orsakas av att du borstar tänderna för hårt och skadar tandköttet som skyddar tandhalsen.

Behandlingar

Hos tandläkaren kan du få behandling för många tandproblem men du kan även göra mycket själv för att förebygga besvär och vårda tänderna.

Du kan till exempel få hjälp mot ilningar i tänderna genom att regelbundet använda särskild tandkräm medan tandläkare kan behandla ilningar orsakat av något mer allvarligt som en blottad tandhals.

Du kan också få ilningar i tänderna efter tandblekning, borttagning av tandsten eller lagning av en tand. Detta går ofta över av sig själv med tid. Samma gäller för till exempel tandvärk efter rotfyllning.

När är det viktigt att söka vård?

Om du märker av blödande tandkött eller att tandköttet är rött, ömt och svullet är det viktigt att söka vård. Ibland är det orsakat av något enkelt som att du borstat tänderna för hårt men det kan bero på inflammation eller visdomstand som behöver behandling.

Har du förlorat en tand kan tandläkare hjälpa dig att ersätta den med ett tandimplantat. Det är ett större ingrepp men har idag väldigt bra resultat. Det är dock viktigt att du är noggrann med tandhygien efter behandlingen för att undvika komplikationer som periimplantit, en allvarlig tandinflammation.

Estetisk tandvård

Estetisk tandvård hjälper dig som vill ha fina tänder men som inte nödvändigtvis har problem med tändernas funktion. Det vanligaste exemplet är tandblekning som gör tänderna vitare.

Du kan även byta ut missfärgade fyllningar från tidigare lagning av tänder. De gamla fyllningarna fungerar fortfarande men många vill byta om missfärgningarna syns när du till exempel ler eller skrattar.

Ett annat exempel på estetisk tandvård är att fixa tänder med skalfasader som jämnar ut kanterna längs tandraden och ger slätare tänder. Sneda tänder kan kräva tandreglering med en tandställning för att rätta in tänder i tandraden.

Så fungerar tandvårdsbidrag

I Sverige finns ett allmänt tandvårdsbidrag som hjälper dig betala för regelbundna besök hos tandläkaren och enklare ingrepp som att laga en tand eller ta bort tandsten.

Bidraget ger dig mellan 300-600 kronor om året beroende på din ålder och kan sparas i upp till två år om du inte går till tandläkaren varje år. Du kan däremot inte använda tandvårdsbidraget till estetisk tandvård.

Du behöver inte göra någonting själv för att ta del av tandvårdsbidraget. Din tandläkare ser till att bidraget dras av innan du betalar för din undersökning eller behandling.

Gratis tandvård

Alla barn och ungdomar har rätt till gratis tandvård i Sverige. Det gäller från det första besöket hos tandläkaren vid ungefär 2 eller 3 års ålder och fram till att du är 22 år gammal.

Fri tandvård gäller både hos privat tandläkare och hos det statliga Folktandvården. Vissa större behandlingar kan du dock behöva betala själv även om du är ungdom, till exempel tandreglering.

När du har fyllt 23 år kan du fortfarande få kallelser att komma till tandläkaren regelbundet men du behöver betala för besöken själv. Du får dock hjälp av det allmänna tandvårdsbidraget för att bekosta vården.

Tandvård – tips för god skötsel och hygien

För att upprätthålla en god tandhygien är det rekommenderat att borsta tänderna två gånger om dagen, på morgonen och kvällen, samt använda tandtråd. Tandtråd kommer åt mellan tänderna och minskar uppbyggnad av plack.

Har du problem med dålig andedräkt kan även särskild munskölj vara lämpligt att använda en gång om dagen. Du kan få fler tips om dålig andedräkt av en tandhygienist.

Barn brukar kallas till sitt första besök hos tandläkaren när de är mellan två och tre år gamla. Därefter är rekommendationen att gå en gång om året eller åtminstone vartannat år till tandläkare och tandhygienist upp till vuxen ålder. Även när du är vuxen är det bra att göra vårdbesök regelbundet.