Om du tappat en fyllning i tanden (förr kallad plomb)

Att tappa en tandfyllning gör oftast inte ont men. En tand utan fyllning har inte samma skydd och risken är stor att bakterier samlas där och det kan leda till infektion. Om du väntar med att gå till tandläkaren kan infektionen gå djupare ner i tanden och så småningom behöver tanden rotfyllas. Det är därför alltid bäst att gå till en tandläkare så snart som möjligt om du har tappat en fyllning.
Visa tider i mitt område
Du kan själv söka och filtrera efter lediga tider via vår söktjänst.
Vi har anslutna tandläkare över hela landet!

Följ dem här instruktionerna om du har tappat en fyllning

• Håll munnen ren så att inte bakterier samlas i hålet.
  • Boka en tid till en akuttandläkare så snart som möjligt, boka via vår länk där, eller via knappen och formuläret ovanför.
  • Om du har ont kan du ta alvedon och ipren för att lindra smärtan.

Vad du inte bör göra

• Peta i tanden där fyllningen lossnat.
  • Vänta med att laga fyllningen.

Vad du bör göra

• Hålla munnen ren och boka en tid till akuttandläkare.

Så här går lagningen till

• Tandläkaren bedövar området med bedövningsmedlet lokalanestesi.
  • Tandläkaren borrar sen bort den bit av tanden som är skadad.
  • Tandläkaren undersöker att all skada på tanden är borta.
  • En sista undersökning av tanden görs för att se så att skadan inte ligger för nära tandroten. I så fall behöver man lägga material som skyddar nerven.
  • Därefter läggs fyllningen i tanden och polerar sedan avslutningsvis fyllningen

Om du har en gammal fyllning som som har gått sönder eller fallit av, kan du behöva göra en tandfyllning. Det vanligaste materialet som används vid tandfyllningar är komposit som är en plastblandning.

Ofta är det inte komplicerat att lägga in en ny fyllning och det går relativt snabbt. Tandfyllningar varar i regel väldigt länge.

Svar på vanliga frågor

Här kommer några vanliga frågor från patienter som har tappat en fyllning.

Fråga 1: Behöver jag göra en fyllning eller sätta dit en krona?

Svar: En krona görs oftast om din tand har stora skador som inte kan lagas med en vanlig fyllning. Du behöver oftast gå till tandläkaren minst två gånger för att få en krona.

Fråga 2: Gör det ont att laga en fyllning?

Svar: Du blir alltid erbjuden att få bedövning innan en fyllning ska göras. Efter ingreppet kan det ibland kännas lite när man tuggar, eller ila från tanden. Besvären försvinner oftast efter ett par dagar. Om besvären inte har försvunnit efter ett par veckor eller om du får väldigt ont ska du kontakta din klinik.

Fråga 3: Om jag har två fyllningar, kan jag laga dom vid samma tillfälle?

Svar: Det beror på hur stor del av tanden som är skadad och hur omfattande fyllning som behövs göras. Rådfråg med din tandläkare.