Karies

Vad är karies? Karies, hål i tänderna som det också kallas, uppstår av att vissa bakterier omvandlar sockret, som finns i mat och dryck, till syror som gör att emaljen luckras upp i 30 minuter efter matintaget.

Symtom på karies och att du har hål i en tand

Hål i tänderna “karies” känns oftast inte till en början och utvecklingen av karies brukar ta lång tid så därför är det viktigt att regelbundet gå på tandläkarbesök för att fånga upp en pågående infektion, orsakad av karies. Viktigt är att din emalj inte skadas i onödan.

Fluor är det enda som kan reparera ytliga skador på din emalj. Därför kan du med god tandvård också förhindra karies om du har början till hål i dina tänder.

Symptom på karies:

• När karies är långt gånget kan du få bruna fläckar på dina tänder eller att den drabbade tanden ser gråaktig ut.
  • Ilningar
  • Tandvärk
  • Plack bildas som är en beläggning på tänderna. Plack kan vara lite gulaktigt.

Bildexempel på hur karies kan se ut:

Tand med karies
Så här kan karies “hål i tanden” se ut.

När ska jag söka hjälp hos tandläkaren?

När du känner någon form av tandvärk ska du besöka en tandläkare direkt men det bästa du kan göra för att undvika att få hål i tänderna är att gå på regelbundna besök till tandläkaren, minst en gång per år.

Då kan tandläkaren se om du har början till hål i tänderna och ge dig tips på hur du kan förhindra att det utvecklas hål i tänderna.

Hos tandläkare.se kan du söka, hitta lediga tider och boka en tid som passar ditt schema. Du kan söka på din ort och få upp tider i ditt närområde.

Vill du hitta en kvällstid eller en akuttid på helgen, hittar du det också. Allt på ett och samma ställe! Vill du få hjälp med att boka en tid kan du höra av dig till oss så kan vi hjälpa dig att boka en tid.

Behandling – Så här går lagningen till

Att laga hål i dina tänder brukar inte alls ta lång tid. Du erbjuds alltid bedövning innan en behandling av karies ska utföras.

Du kan behöva uppge om du äter vissa mediciner som kan påverka hur bedövningen verkar. Men fråga din tandläkare som är experter inom kariologi, om du är osäker så får du alltid den bästa informationen.

Så här går tandläkaren ofta tillväga när tänder ska lagas:

• Först undersöker och oftast röntgar tandläkaren tänderna.
  • Därefter får du information om vilken behandling som behövs och tandläkaren brukar visa dig på röntgenbilderna var hålet sitter.
  • Om du vill får du bedövning innan behandlingen börjar. Bedövningen gör det enklare att slappna av. Har du extra känsligt i tandkött kan du be om att få bedövningsgel på de ytor där de ska sticka med bedövningssprutan. Allt för att göra behandlingen så smärtfri som möjligt.
  • För att få bort all karies och plack brukar tandläkaren ofta borra.
  • Därefter gör tandläkaren rent och fyller sen igen hålet.

Priser och kostnader för att laga hål i tänderna

Priserna varierar hos olika tandläkare, både mellan privata tandläkare och mellan Folktandvården och privata aktörer.

Det gäller fri prissättning i sverige på samtliga behandlingar hos tandläkaren.

Priset på att laga hål i tänderna brukar vara mellan 800 kronor – 2000 kronor.

Många tror att privata tandläkare är dyrare men vid många prisjämförelser visar det att det oftast är billigare behandlingar hos privata tandläkare. Därför kan du spara pengar genom att jämföra priser mellan olika kliniker.

Det beror på hur omfattande hålet är och ibland kan tanden behövas rotfyllas eller ta bort den skadade tanden.

Ibland kan en del av tanden vara skadad och då görs oftast en lagning av en del av tanden. Då tillkommer kostnad för den behandlingen. Men detta kommer din tandläkare att informera dig om.

Huskurer – Funkar det?

Det enda som egentligen hjälper mot kariesangrepp förutom att sköta sin munhygien är fluor. Fluortandkräm morgon och kväll är a och o för att motverka karies. Det kan nämligen reparera och förhindra utvecklingsförloppet av karies.

Vad orsakar kariesangrepp

Om det som du äter eller dricker innehåller socker får du mer frekventa syraangrepp som leder till att emaljen skadas och karies kan uppstå.

Genom att du regelbundet sköter din tandvård med tandborstning, tandtråd och använder tandkräm med fluor kan du förhindra att karies uppkommer.

Bristande munhygien är den vanligaste orsaken. De flesta upplever kanske inte att den dagliga rengöringen är bristfällig men faktum är att många missar att borsta längre bak och vid tandköttskanten samt slarvar många med rengöring mellan tänderna.

Med en eltandborste upplever många att det är enklare att komma åt, än med en vanlig manuell tandborste.

Här är andra orsaker som kan ge upphov till kariesskador:

Småätande, skapar syraangrepp på tänderna när du äter eller dricker vilket gör tänderna mer mottagliga för bakterier att tränga ner och skada tänderna. Barn är extra utsatta då de tenderar att vilja småäta.

Intag av socker gör att tänderna utsätts för angrepp av de onda bakterierna eftersom dessa bakterier livnär sig på just socker.

Frekvent intag av läskedrycker som innehåller socker, kan ge upphov till kariesskador, dels för att läsk innehåller socker men också för att vid varje gång du dricker bildas syror som öppnar upp din emalj i cirka 30 minuter. Tar du en klunk var 10:e minut betyder det att det blir många syraangrepp som möjliggör för bakterierna att angripa tanden. Om du prompt ändå vill dricka läsk, försök att dricka under ett tillfälle och skölj munnen efteråt med vatten.

Muntorrhet orsakar karies eftersom saliven hjälper att skölja bort bakterierna och beläggningar. Vissa läkemedel kan ha muntorrhet som biverkan och då är det extra viktigt med den dagliga rengöringen för att motverka muntorrhet. Det kan vara bra att också vänta minst två timmar mellan intag av mat om du lider av muntorrhet. Du kan underlätta muntorrheten och därmed motverka karies genom att ta salivstimulerande tabletter och/eller tugga tuggummi som innehåller fluor. Då sköljer du bort bakterierna i munnen Hör med din tandläkare om du är osäker.

Förebygga karies och hål i tänderna

Det viktigaste för att förhindra risken för karies är att sköta sin tandvård. Att rengöra rätt och två gånger om dagen samt att använda fluortandkräm är det absolut viktigaste. Fluor kan nämligen gör tandens yta hårdare och mer motståndskraftig, hjälpa saliven att läka ytliga kariesskador samt göra det svårare för bakterierna att bilda syror och att fästa på tandytan.

Här är några andra viktiga rutiner du bör följa för att förebygga kariesangreppet:

• Drick vatten så kan du förebygga karies. Gärna mellan måltiderna för att skölja bort eventuella matrester.
  • Använd fluortandkräm.
  • Gör rent mellan tänderna med tandstickor eller tandtråd, helst varje dag.
  • Småät inte. Det bildas syror i 30 minuter vid varje intag av mat eller dryck så om du småäter utsätter du tänderna för angrepp av syror som till slut leder till karies.
  • Undvik att äta godis ofta. Om du äter godis ibland, ät då under en sammanhängande stund så du inte småäter en hel kväll. Då är risken större att du till slut kan få hål i tänderna.
  • Undvik läsk och sockrad dryck

Svar på vanliga frågor om karies

• Hur ser karies ut?

PlusIcon
    Oftast kan du inte med blotta ögat se karies i ett tidigt skede men en tandläkare kan se om du har karies eller början till det. Men har du ett långt gånget hål i tanden brukar det bli brunt på tanden.
  • Gör det ont att laga ett hål i mina tänder?

PlusIcon
    Oftast gör det inte ont men kan kännas lite obehagligt. Du erbjuds alltid bedövning inför en lagning och därför gör det oftast inte ont att laga hål i tanden.
  • Gör det ont att få hål? Hur känns hål i tanden?

PlusIcon
    Oftast känns det inte alls och därför är det svårt att själv upptäcka det. Ibland kan karies ge upphov till ilningar och ömhet kring området som är drabbat. Är du osäker bör du uppsöka en tandläkare som kan undersöka dina tänder.