Rotfyllning

En rotfyllning, Àven kallad Endodonti, Àr en behandling mot inflammationer lÀngre ner i tandroten, ofta orsakat av karies som spridit sig ner i antingen tandens rot, pulpa eller i tandnerven.

Medicinsk skribent: Rebecca Karlström
Visa tider i mitt omrÄde
Du kan sjÀlv söka och filtrera efter lediga tider via vÄr söktjÀnst.
Vi har anslutna tandlÀkare över hela landet!

Rotfyllning steg för steg

Du behöver en rotfyllning i dessa situationer

Det finns flera skador dÀr rotfyllning Àr det bÀsta alternativet. Följande situationer Àr de vanligaste:

• LĂ„ngtgĂ„ende karies. Om hĂ„let har trĂ€ngt lĂ„ngt ner i rotkanalerna.
  • Om du har en djup fyllning i nĂ€rheten av nerverna kan du behöva rotfylla.
  • Upprepade lagningar pĂ„ samma stĂ€lle.
  • Skador som sprickor och flisor i tanden.
  • Kraftiga slag som skadat roten
  • Ibland kan du behöva stĂ€rka upp tĂ€nderna med en rotfyllning om du ska fĂ€sta en bro eller krona.TandlĂ€karen avgör om dina tĂ€nder Ă€r för svaga för att fĂ€sta en bro eller krona.

Sök vĂ„rd nĂ€r…

Om du fÄr tandvÀrk eller skadar tanden bör du uppsöka tandvÄrd direkt. Det Àr inte alls sÀkert att tanden behöver rotfyllas men du behöver lÄta en tandlÀkare undersöka skadan för att avgöra vilken behandling som du Àr i behov av.

Sök tandvÄrd i dessa situationer:

• Vid kollision mot tanden eller om du har ramlat och slagit i tanden.
  • Om du har Ă„terkommande tandköttsinflammationer.
  • TandvĂ€rk
  • Kraftiga ilningar
  • Karies
  • Om tanden har fĂ„tt en mörkare fĂ€rg kan det vara ett tecken pĂ„ att pulpan Ă€r skadad.

Följ dessa steg nÀr du ska boka tandvÄrd

Vill du boka en tid för att fÄ din tand undersökt av en tandlÀkare som du misstÀnker kan behöva rotfyllas bokar du en tid enligt nedan steg:

• Sök pĂ„ din ort/adress i sökfĂ€ltet och vĂ€lj vilken typ av behandlingen Basundersökning. DĂ„ visas lediga tider inom kort i ditt omrĂ„de. NĂ€r du bestĂ€mt dig, klickar du pĂ„ “Boka tid”.
  • Du kan dessutom söka via kartor och markera ditt omrĂ„de om du hellre föredrar det.
  • Du kan ocksĂ„ chatta med oss och sjĂ€lvklart ringa oss pĂ„ Tel: 010-1089633. DĂ„ kan vi hjĂ€lpa dig att boka en tid.

Kostnad och pris för en rotfyllning

TandlÀkare har rÀtt att sÀtta sina egna priser för en rotfyllning och andra behandlingar. DÀrför kan du spara pengar genom att jÀmför olika tandlÀkares priser.

Referenspris fungerar som ett utgÄngspris som Àr framtaget för olika behandlingar som du kan utgÄ ifrÄn nÀr du jÀmför priser. TandlÀkare kan alltsÄ ha ett pÄslag pÄ detta pris och dÀrför kan det vara bra att kolla upp olika tandlÀkares priser.

Nedan ser du priser pÄ rotbehandlingar enligt referenspriser:

• Rotfyllning en rotkanal (en tand) kostar enligt referenspris 3505 kronor
  • Rotfyllning tvĂ„ rotkanaler (tvĂ„ tĂ€nder) kostar enligt referenspris 4225 kronor.

HÀr ser du prisexempel hos FolktandvÄrden och privata kliniker för rotfyllning:

TandCity

• Rotfyllning av en tand kostar 3905 kronor
  • Rotfyllning av tvĂ„ tĂ€nder kostar 4704 kronor

Smile of Sweden

• Rotfyllning av en tand kostar 3824 kronor
  • Rotfyllning av tvĂ„ tĂ€nder kostar 4606 kronor

FolktandvÄrden

• Rotfyllning av en tand kostar 6085 kronor.
  • Rotfyllning tvĂ„ tĂ€nder 7175 kronor

För mer information om rotfyllning och priser, gÄ in pÄ: https://www.tandlakare.se/rotfyllning/kostnad-vid-rotfyllning/

Rotfyllning Steg för Steg

Pulpan Ă€r tandens “kĂ€rna” och bestĂ„r av nerver, blodkĂ€rl och bindvĂ€v som förbinder tandroten med kronan. TandlĂ€karen rotfyller genom att öppna upp tanden, rengör noga och rensar bort den skadade vĂ€vnad. Efter rensning fyller tandlĂ€karen rotkanalerna med en speciell gummimassa som förhindrar att nya bakterier trĂ€nger in i pulpan.

En rotfyllning kÀnns inte men kan göra ont i efterhand. TandlÀkare kommer att informera patienten och ge rÄd om hur man pÄ bÀsta sÀtt sköter tÀnderna efter en rotbehandling och eventuell smÀrtlindring.

Förberedelser

TandlÀkaren behöver först avlÀgsna den infekterade substansen i tanden dÀr du har karies.

TandlÀkaren rengör Àven sjÀlva tanden med en vÀtska som Àr bakteriedödande.

Bedövning

Bedövning Àr nödvÀndigt och mÀngden som behövs beror pÄ tÀndernas skick. Om tanden Àr kraftigt inflammerad behövs mer lokalbedövning. Om tanden dÀremot har gÄtt i nekros, det vill sÀga att den Àr död, brukar det inte upplevas som smÀrtsamt och dÄ behövs knappt nÄgon bedövning alls.

Pulpan avlÀgsnas

NÀr bedövningen verkat avlÀgsnas pulpan som Àr tandens inre och dÀrefter pÄbörjar tandlÀkaren rotfyllningen

Fyllning

Fyllningsmaterialet bestÄr i de allra flesta fall av ett naturligt gummi utvunnet frÄn ett speciellt trÀd och ovanpÄ anvÀnds ett speciellt cement. Tandens ovansida fylls sedan med passande material, ofta komposit eller glasjonomer. Din tandlÀkare kommer ta röntgenbilder för att försÀkra sig om att rotkanalen Àr helt tÀt.

Återbesök

Ofta fÄr du komma pÄ ett Äterbesök en viss tid efter behandlingen för att sÀkerstÀlla att tanden tillfrisknat och att infektionen har lÀkt som den ska.

För ytterligare information om behandlingen lÄs vÄr guide hÀr: https://www.tandlakare.se/rotfyllning/sa-ser-behandlingen-ut-vid-rotfyllning/

Komplikationer & Resultat

Det viktiga vid en rotfyllning Àr att hÄlla processen steril sÄ att bakterier inte trÀnger in i tanden samt att rotkanalerna sluter tÀtt. Annars Àr det stor risk att bakterier tar sig in i tanden och orsakar en infektion och/eller en inflammation.

Det mÀrks oftast genom att tanden blir öm. I sÄdana fall behöver tandlÀkaren göra en ny rotfylla tanden igen. DÀrför Àr det mycket viktigt att du kontaktar tandlÀkaren om du kÀnner fÄr besvÀr, vÀrk eller minsta tendens till infektion efter behandlingen samt att du gÄr pÄ det inbokade Äterbesöket.

Resultatet Àr bestÄende och ska hÄlla livet ut om du inte rÄkar ut för olyckor sÄsom kraftiga fall eller slag mot tanden samt upprepade kariesinfektioner. Men generellt fungerar en rotfylld tand precis som din egna.

Fördelar:

Du fÄr behÄlla din egna tand och den kan fÄ en ny lagning eller att du fÄr behÄlla tandens krona och fungera som vanligt efterÄt.

Nackdelar:

Det kan vara en kostsam behandling och lÀkningen Àr individuell eftersom den Àr beroende av hur kroppen hjÀlper till att lÀka sÄ att roten vÀxer fast igen. TÀnder som Àr rotbehandlade blir med tiden hÄrda och kÀnsliga vilket gör att större sprickor kan uppstÄ. Alternativ till rotfyllning Àr att avlÀgsna tanden.

Svar pÄ vanliga frÄgor

HÀr kommer nÄgra vanliga frÄgor frÄn patienter som har tappat en fyllning.

FrÄga 1: Vad innebÀr en rotfyllning?

Svar: En rotbehandling innebÀr att roten i tanden Àr skadad samt pulpan och att man rensar bort den skadade vÀvnaden och fyller igen rotkanalen med en fyllningsmassa. PÄ sÄ sÀtt rÀddar man tanden, skyddar den frÄn bakterier samt att tanden fÄr en ny rot.

FrÄga 2: Hur lÄng tid tar en rotfyllningsbehandlingen?

Svar: Det Àr en relativt snabb behandling men rÀkna med en timme. Men du kan behöva göra flera besök innan det Àr klart. Hur lÄng tid det tar beror bland annat pÄ antalet rötter och var i munnen tanden sitter. Du kan behöva en tillfÀllig bakteriedödande behandling, som rengör under nÄgon eller nÄgra veckor innan den riktiga fyllningen görs.

FrÄga 3: Vilket Àmne bestÄr sjÀlva fyllningen av?

Svar: Det kallas för guttaperka som Àr ett naturligt gummimaterial.

FrĂ„ga 4: Är det smĂ€rtsamt att rotfylla?

Svar: Nej inte sjÀlva behandlingen. Du fÄr bedövning och kommer inte kÀnna nÄgonting.

FrÄga 5: NÀr kan jag Àta eller dricka efter behandlingen?

Svar: Du bör vÀnta minst tvÄ timmar efter behandlingen.

FrÄga 6: Hur lÀnge hÄller en rotfyllning?

Svar: Den Àr bestÄende och ska hÄlla precis som en vanlig tand.

ID skribent och granskare
Skribent och granskare