Rotfyllning

En rotfyllning, även kallad Endodonti, är en behandling mot inflammationer längre ner i tandroten. Ofta orsakat av karies som spridit sig ner i antingen tandens rot, pulpa eller i tandnerven.

Var?
Stockholm
Behandling?
Akuttid
När vill du gå?
Från idag
Hitta tid
EE7A7C3C-CCB3-4029-8768-159E52AD66E4@3x
Kliniker
Karta
sort-iconSortera

Rotfyllning steg för steg

Du behöver en rotfyllning i dessa situationer

Det finns flera skador där rotfyllning är det bästa alternativet. Följande situationer är de vanligaste:

• Långtgående karies. Om hålet har trängt långt ner i rotkanalerna.
  • Om du har en djup fyllning i närheten av nerverna kan du behöva rotfylla.
  • Upprepade lagningar på samma ställe.
  • Skador som sprickor och flisor i tanden.
  • Kraftiga slag som skadat roten
  • Ibland kan du behöva stärka upp tänderna med en rotfyllning om du ska fästa en bro eller krona. Tandläkaren avgör om dina tänder är för svaga för att fästa en bro eller krona.

När ska jag söka vård?

Om du får tandvärk eller skadar tanden bör du uppsöka tandvård direkt. Det är inte alls säkert att tanden behöver rotfyllas men du behöver låta en tandläkare undersöka skadan för att avgöra vilken behandling som du är i behov av.

Sök tandvård i dessa situationer:

• Vid kollision mot tanden eller om du har ramlat och slagit i tanden.
  • Om du har återkommande tandköttsinflammationer.
  • Tandvärk
  • Kraftiga ilningar
  • Karies
  • Om tanden har fått en mörkare färg kan det vara ett tecken på att pulpan är skadad.

Följ dessa steg när du ska boka tandvård

Vill du boka en tid för att få din tand undersökt av en tandläkare som du misstänker kan behöva rotfyllas bokar du en tid enligt nedan steg:

• Sök på din ort/adress i sökfältet och välj vilken typ av behandlingen Basundersökning. Då visas lediga tider inom kort i ditt område. När du bestämt dig, klickar du på “Boka tid”.
  • Du kan dessutom söka via kartor och markera ditt område om du hellre föredrar det.
  • Du kan också chatta med oss och självklart ringa oss på Tel: 010-1089633. Då kan vi hjälpa dig att boka en tid.

Kostnad och pris för en rotfyllning

Tandläkare har rätt att sätta sina egna priser för en rotfyllning och andra behandlingar. Därför kan du spara pengar genom att jämför olika tandläkares priser.

Referenspris fungerar som ett utgångspris som är framtaget för olika behandlingar som du kan utgå ifrån när du jämför priser. Tandläkare kan alltså ha ett påslag på detta pris och därför kan det vara bra att kolla upp olika tandläkares priser.

Nedan ser du priser på rotbehandlingar enligt referenspriser:

• Rotfyllning en rotkanal (en tand) kostar enligt referenspris 3505 kronor
  • Rotfyllning två rotkanaler (två tänder) kostar enligt referenspris 4225 kronor.

Här ser du prisexempel hos Folktandvården och privata kliniker för rotfyllning:

TandCity

• Rotfyllning av en tand kostar 3905 kronor
  • Rotfyllning av två tänder kostar 4704 kronor

Smile of Sweden

• Rotfyllning av en tand kostar 3824 kronor
  • Rotfyllning av två tänder kostar 4606 kronor

Folktandvården

• Rotfyllning av en tand kostar 6085 kronor.
  • Rotfyllning två tänder 7175 kronor

För mer information om rotfyllning och priser, gå in på: Kostnad vid rotfyllning

Rotfyllning Steg för Steg

Pulpan är tandens “kärna” och består av nerver, blodkärl och bindväv som förbinder tandroten med kronan. Tandläkaren rotfyller genom att öppna upp tanden, rengör noga och rensar bort den skadade vävnad. Efter rensning fyller tandläkaren rotkanalerna med en speciell gummimassa som förhindrar att nya bakterier tränger in i pulpan.

En rotfyllning känns inte men kan göra ont i efterhand. Tandläkare kommer att informera patienten och ge råd om hur man på bästa sätt sköter tänderna efter en rotbehandling och eventuell smärtlindring.

Förberedelser

Tandläkaren behöver först avlägsna den infekterade substansen i tanden där du har karies.

Tandläkaren rengör även själva tanden med en vätska som är bakteriedödande.

Bedövning

Bedövning är nödvändigt och mängden som behövs beror på tändernas skick. Om tanden är kraftigt inflammerad behövs mer lokalbedövning. Om tanden däremot har gått i nekros, det vill säga att den är död, brukar det inte upplevas som smärtsamt och då behövs knappt någon bedövning alls.

Pulpan avlägsnas

När bedövningen verkat avlägsnas pulpan som är tandens inre och därefter påbörjar tandläkaren rotfyllningen

Fyllning

Fyllningsmaterialet består i de allra flesta fall av ett naturligt gummi utvunnet från ett speciellt träd och ovanpå används ett speciellt cement. Tandens ovansida fylls sedan med passande material, ofta komposit eller glasjonomer. Din tandläkare kommer ta röntgenbilder för att försäkra sig om att rotkanalen är helt tät.

Återbesök

Ofta får du komma på ett återbesök en viss tid efter behandlingen för att säkerställa att tanden tillfrisknat och att infektionen har läkt som den ska.

För ytterligare information om behandlingen lås vår guide här: Så ser behandlingen ut vid rotfyllning

Komplikationer & Resultat

Det viktiga vid en rotfyllning är att hålla processen steril så att bakterier inte tränger in i tanden samt att rotkanalerna sluter tätt. Annars är det stor risk att bakterier tar sig in i tanden och orsakar en infektion och/eller en inflammation.

Det märks oftast genom att tanden blir öm. I sådana fall behöver tandläkaren göra en ny rotfylla tanden igen. Därför är det mycket viktigt att du kontaktar tandläkaren om du känner får besvär, värk eller minsta tendens till infektion efter behandlingen samt att du går på det inbokade återbesöket.

Resultatet är bestående och ska hålla livet ut om du inte råkar ut för olyckor såsom kraftiga fall eller slag mot tanden samt upprepade kariesinfektioner. Men generellt fungerar en rotfylld tand precis som din egna.

Fördelar:

Du får behålla din egna tand och den kan få en ny lagning eller att du får behålla tandens krona och fungera som vanligt efteråt.

Nackdelar:

Det kan vara en kostsam behandling och läkningen är individuell eftersom den är beroende av hur kroppen hjälper till att läka så att roten växer fast igen. Tänder som är rotbehandlade blir med tiden hårda och känsliga vilket gör att större sprickor kan uppstå. Alternativ till rotfyllning är att avlägsna tanden.

Andra sökte efter

Rotfyllning