Munhälsa

Varför det är viktigt med god munhälsa

Att ha en god munhälsa är minst lika viktigt som att upprätthålla en god allmänhälsa. Ohälsa i allmänhet kan leda till obalans i kroppen eftersom du blir mer mottaglig för bakterier och infektioner.
Det finns en rad olika faktorer som påverkar din munhälsa som du själv kan påverka och på så sätt motverka att drabbas av bland annat karies, tandlossning och andra munsjukdomar.

Milkshake är dålig för munhälsa Att dricka milkshake med mycket socker är dåligt för munhälsan.

Vad är munhälsa?

Munhälsa är det skick som din mun befinner sig i, om du har balans av de goda och de dåliga bakterierna i munnen.
Vi har nämligen tusentals olika bakterier i vår mun, de flesta är nödvändiga för att upprätthålla en god munhälsa. De skadliga bakterierna ökar tillfälligt när du äter, i synnerhet socker och om du småäter.

Om du sköter din munhygien kan dessa hållas i schack och oftast inte utgöra någon skada. Men få missar i din dagliga rutin kan leda till obalans som gör att de dåliga bakterierna ökar och ger skada. Det räcker med att du småäter och missar att borsta tänderna samt att du missar att komma åt att rengöra överallt, speciellt kring tandköttet och längst bak.

För att upprätthålla en god munhälsa är det av stor vikt att borsta tänderna noga och regelbundet morgon och kväll, men också att besöka en tandhygienist för en grundlig rengöring.

Regelbundna besök hos tandläkaren är a och o eftersom tandläkaren kan se vilket skick din munhälsa befinner sig i och ge dig specifika råd om vad just du behöver göra för din munhälsa. Tandläkaren ser om du har början till någon munsjukdom och kan åtgärda dessa i ett tidigt stadie. På så sätt förebygger regelbundna tandläkarbesök framtida problem med din munhälsa som kan leda till allvarliga hälsotillstånd av din hälsa.

Vanliga problem med munhälsan

Det är tyvärr vanligt att ha problem med munhälsan i alla åldersgrupper men i Sverige har vi tandvård som ligger i topp rent internationellt. Därför finns det hjälp att få och det finns generösa bidrag att utnyttja.

Vid bristande munhygien eller genetiska faktorer kan följande problem uppstå hos de olika åldersgrupperna:

Hos barn och ungdomar:

• Karies är den största orsaken till problem som kan drabba alla men även mindre barn. De kan dels få karies i mjölktänderna men också när de permanenta tänderna kommer.

Hos ungdomar:

• Frätskador, dental erosion, är ett problem bland unga som beror på förändrad livsstil där konsumtionen av läsk anses vara den största bidragande orsaken. Frätskador leder till att emaljen försämras och ger ett sämre skydd för bakterier men det gör också att du kan få obehagliga ilningar samt att tänderna blir mer mottagliga för missfärgningar.
  • Ett annat problem är att unga slutar att uppsöka tandläkaren regelbundet efter 24-årsåldern, då den avgiftsfria tandvården upphör. Många unga upplever kanske inga märkbara problem med tänderna och ser ingen anledning att gå regelbundet till tandläkaren men unga kan drabbas av bland annat plack och tandsten som inte upptäcks och som längre fram kan ge större skador.
  • Om man som ung intar mycket socker och slarvar med rengöringen är det vanligt att det beteendet fortsätter in i vuxen ålder och då lättare drabbas av munsjukdomar.

Hos vuxna:

• Karies är det vanligaste problemet. Genom att kontrollera sina tänder med jämna mellanrum finns det möjlighet att upptäcka om det är hål på gång. Med god munhälsa kan du slippa att laga hålet då utvecklingsförloppet kan avstanna och dessutom kan hålet gå tillbaka.
  • Muntorrhet är ett vanligt problem, det är ofta till följd av vissa sjukdomar eller mediciner. Muntorrhet innebär mindre salivproduktion och saliven har en rad olika uppgifter, dels att skölja bort bakterier men också att skydda emaljen.
  • Svamp i munnen kan du drabbas av lättare om du äter antibiotika eller behandlas med cellgifter samt har en bristande kost och hygien. Då löper du högre risk att drabbas av svampinfektioner. Infektionen kan sätta sig på slemhinnor och mungipor och bilda sår. Det kan leda till att äldre personer undviker att prata, le eller skratta.

Tandproblem hos äldre

Med ökad ålder försämras även tänderna och då är det mycket viktigt att veta hur du sköter dina tänder för att motverka tandlossning och andra besvär och munsjukdomar.

Nedan ser du de vanligaste problemen hos äldre:

Sår och blåsor i munnen
En del äldre personer som råkar ut för sår och blåsor i mun och svalg upplever ofta smärta vid måltider. Det kan i sin tur leda till att personen drar sig från att äta och drabbas av undernäring vilket är livsfarligt för en äldre och skör person. Läs vår guide till blåsor i munnen där.

Tandlossning
Tandlossning kan drabba vuxna och äldre men vanligast är att äldre personer drabbas eftersom det är ett långt utvecklingsförlopp. En eller flera förlorade tänder påverkar livskvaliteten ur flera aspekter. Dels kan det vara svårt att äta om vissa av tänderna sitter löst eller har lossnat, men det kan också påverka dig hur du mår psykiskt för att många vill inte visa sina tänder och undviker sociala sammanhang.

Risker med dålig munhälsa

Med en dålig munhygien drabbas du ofta av bakterieangrepp och infektioner. Det påverkar hela kroppen negativt. Vad kan hända om man inte åtgärdar problemen?

• Immunförsvaret blir påverkat negativt eftersom det konstant pågår infektioner som kroppen måste bekämpa. Din hälsa blir därmed påverkad negativt.
  • Försämrat tillstånd vid andra sjukdomar. Sjukdomar såsom diabetes eller hjärt-kärlsjukdomar försämras eftersom bakterier från munhålan hamnar i blodomloppet.
  • Inför en operation kan en pågående infektion i munnen vara livshotande eftersom bakterierna från infektionen kan sprida sig via blodet till det opererade området och infektera det. Ibland kan en operation vara akut och om personen har en dålig munhygien kan man behöva dra ut den drabbade tanden för att kunna utföra en akut operation. Vid vanliga inplanerade operationer behöver du genomgå en grundläggande undersökning av dina tänder innan operationen, för att minimera risken för infektioner.
  • Dålig munhälsa har visat i flera studier att det kan vara en bidragande faktor vid utveckling av cancer och reumatiska sjukdomar men det pågår studier för att kunna säkerställa detta.

Enkla tips & hjälpmedel för en bättre munhälsa

• Borsta tänderna morgon och kväll samt rengör noga längs tandköttskanten. Välj en anpassad tandborste för dina tänder. Vilken du ska välja kan du läsa mer om här.
  • Välj att använda tandtråd eller tandsticka en gång om dagen, innan du borstar tänderna, då får du bästa resultatet eftersom resterna annars kan stanna kvar i munnen. Tandtråd rengör mellan tänderna samt motverkar att det bildas tandsten.
  • Använd munskölj 1-2 gånger dagligen.
  • Undvik läsk och kolsyrad dryck, välj vatten istället. Skölj gärna munnen med vatten mellan måltiderna för att inte matrester ska stanna kvar.
  • Undvik socker så mycket det går. Ibland äter de flesta lite socker, se då till att äta det vid ett tillfälle och fortsätt inte därefter att inta socker en stund senare. Detta älskar nämligen de dåliga bakterierna och det gör att de förökar sig snabbt och kan skada tänderna.
  • Besök tandläkaren minst en gång per år för att fånga upp eventuella problem och för att kunna åtgärda dessa i god tid.

Sök munvård hos tandhygienisten

Både tandläkaren och tandhygienisten kan ställa diagnos och se om du har bristande munhygien och om det utgör någon påverkan av din hälsa.

En tandläkare kan ställa mer omfattande diagnoser men för blödande tandkött, tandsten och början till tandlossning kan även tandhygienisten diagnostisera.

Du kan enkelt boka tid för munvård via oss till en tandläkare eller till tandhygienisten i ditt område.

Det finns oftast lediga tider inom de närmaste dagarna som du enkelt bokar. Har du en lucka på lunchen kan du enkelt hitta bokningsbara sista minuten-tider samt kvällstider, snabbt och smidigt!

Boka tandläkare nära dig – till bästa pris

Munhälsa

• Är det farligt att ha dålig munhälsa?

PlusIcon
    Till en början är det inte farligt men risken är mycket stor att det utvecklas till munsjukdomar som i sin tur kan ge allvarliga tillstånd.
  • Vad ska jag göra för att få en bättre munhälsa?

PlusIcon
    Rengöring samt kostvanor är det första som du bör fokusera på. Besök tandläkaren som kan ge dig goda råd om vad just du behöver för din munhälsa.
  • Bidrar en dålig munhälsa till en dålig andedräkt?

PlusIcon
    Ja i många fall kan det ge dålig andedräkt.
Skribent och granskare

Publicerad: