Blåsor i munnen > Behandling & Symtom av blåsor

Oavsett varför du har sår och blåsor i munnen kan det vara besvärande och göra ont när du äter, dricker eller borstar tänderna. Det finns några saker som du själv kan göra för att lindra besvären, vi berättar vad du kan göra och hur du söker vård om besvären inte går över inom en vecka.

Medicinsk skribent: Rebecca Karlström

Varför får man blåsor i munnen och på tungan?

Det är inte helt klarlagt vad som orsakar sår och blåsorna. Såren bildas ofta vid tillfälligt nedsatt immunförsvar, till exempel i samband med infektioner. Ibland triggar infektionen kroppens egna försvarssystem och reagerar då mot de egna vävnaderna (munslemhinnan).

Ibland kan Afte utvecklas vid mer långvariga infektioner, såsom inflammatoriska tarmsjukdomar, låga blodvärden eller Anemi (blodbrist) men också vid Celiaki (glutenintolerans).

Vad de alla har gemensamt är att såren i munnen tar bort det översta lagret av munslemhinnan, vilket innebär att nervändarna blir exponerade. Saliv, mat och dryck kan då irritera dessa utsatta nervändar, vilket leder till smärta och saktar ner läkningsprocessen.

Nedan orsakar utbrott av blåsor och såren i munnen som sätter sig på munnens slemhinna och på tungan:

• Virusinfektioner
  • Vitaminbrist
  • Muntorrhet
  • Nedsatt immunförsvar
  • Blodbrist
  • Glutenintolerans
  • Tarmsjukdomar
  • Vissa läkemedel
  • Skador på munslemhinnan
  • Autoimmuna sjukdomar
  • Herpesvirus (Herpes Simplex)

Vad består blåsorna av?

Vätska, var och hudavlagringar.

Vilken typ av blåsor finns det?

Det finns olika typer av virus som ger upphov till blåsor, Afte är det vanligaste men viruset Herpes Simplex drabbar också många, ofta i ung ålder. Det finns också höstblåsor som kan drabba barn, men är inget återkommande virus såsom Afte och Herpes Simplex kan vara.

Afte

Det är mycket vanligt att drabbas av Afte som är ofarliga blåsor som sätter sig på slemhinnan i munnen. Oftast dyker de upp i samband med en virusinfektion.

Afte drabbar de allra flesta någon gång i livet. Många upplever att de smärtar mer eller mindre. De triggas oftast av att du drabbas av en infektion, oftast virusinfektioner. Afte kan ge stora besvär för vissa men de försvinner oftast efter några dagar, men ibland tar det uppemot en vecka.

Så här ser afte ut – Bild

Afte är ovala och gula i mitten och ger rodnad runt. De uppkommer ofta på insidan av kinden, på tungan eller på insidan av läppen. Runt såret eller blåsorna är det oftast rött. Se bild nedanför.

Afteblåsor i munnen Bildexempel på hur afteblåsor kan se ut i munnen.

Herpes simplex

Det finns också herpesviruset (Herpes simplex) som ger sig uttryck i sår och blåsor och ibland vätskefyllda blåsor. De skiljer sig dock från Afte genom att de brukar uppkomma i grupp vid ett och samma område. Afte kan uppkomma som enstaka på olika ställen i munnen. Afte är inte smittsamt medan Herpes simplex är mycket smittsamt vid kontakt mellan två slemhinnor, exempelvis vid pussar.

Viruset kan även smittas från munnen till ögats slemhinna eller till andra slemhinnor på kroppen, därmed är det inte bara via munnen till en annan mun som det smittar, vilket många tror.

Därför är det mycket viktigt med hygien och att undvika nära och intim kontakt så länge du har början till eller har aktiva blåsor. Har du en gång fått ett herpesutbrott (skov) är det vanligt att du får flera skov därefter, eftersom att viruset ligger kvar och vilar i nerverna i området.

Det är vanligt att du får ett skov igen om du exempelvis blir förkyld, då är immunförsvaret tillfälligt nedsatt och herpesviruset kan väckas till liv igen. Men det är vanligt att skoven är tätare i början och med tiden alltmer sällan.

Herpesvirus är ett mycket besvärligt virus som ofta ger mycket smärta och besvär och det finns inget botemedel mot det men det finns ett läkemedel, både i tablettform och som salva som heter Aciklovir som lindrar utbrottet.

Läkemedlet i tablettform är receptbelagt medan salvan Anti är receptfritt och finns på Apoteket. Det är viktigt att inta läkemedlet i början av skovet. Kontakta din läkare om du misstänker att du har herpesvirus.

Så här ser herpesblåsor ut – Bild

Herpesblåsor är ofta röda och gulvita i mitten. De blir ofta variga och såriga med en skorpa kring området som ibland ger små hudsprickor i området. Herpesblåsor brukar därför vara mycket smärtsamma.

Herpes på munnen Bildexempel på hur herpesblåsor på munnen kan se ut.

Höstblåsor

Höstblåsor uppkommer oftast under sensommaren eller på hösten, därav namnet. De uppkommer av ett virus som oftast drabbar unga men kan även drabba vuxna. Höstblåsor sätter sig i och kring munnen men också i handflatorna och på fötterna.

De ger ofta upphov till klåda och kan vara besvärande. Ofta läker de efter en till två veckor. Höstblåsor smittar, undvik därför nära kontakt med andra så länge du har symtom.

Så här ser höstblåsor ut

Höstblåsor är små och röda och ser oftast ut som små prickar. Men de kan också vara större och vara vita i mitten.

Höstblåsor barn Bildexempel på hur höstblåsor kan se ut på ett barn.

Tillfälliga sår i munnen (aftösa sår)

Att få sår ibland i munnen (aftösa sår) är desamma som Aftösa blåsor och är ofarliga men det kan svida och ömma när du äter och kommer åt området. Det finns också andra sår som kan uppkomma i munnen av exempelvis tänder som skaver, fyllningar och proteser eller vid för kraftig tandborstning.

Oftast är aftösa sår i munhålan ofarliga och läker inom någon vecka. Det är viktigt med god munhälsa för att såret inte ska bli infekterat.

Blåsor och små sår i munnen på barn och vad du som förälder bör göra

Blåsor och sår i munnen är vanligt hos mindre barn eftersom de drabbas av fler infektioner och deras immunförsvar är inte fullt utvecklat. Om barn får blåsor i munnen är det vanligt att de inte vill äta eller dricka. Titta gärna i munnen och se om du ser några blåsor. Ett barn som är äldre kan säga var det gör ont inne i munnen men ett litet barn visar det genom att de får svårt att äta eller dricka. Då är det viktigt att de får i sig vätska ändå, ge dem glass, yoghurt, saft eller annat som svalkar och som de kan få i sig. Går inte besvären över efter ett par dagar bör du som förälder söka vård för ditt barn. Gå in på 1177 för mer information.

1. Erbjud barnet något kallt såsom yoghurt, glass, kall dryck som oftast brukar tas emot av barnet. Vill de fortfarande inte äta eller dricka så ge smärtstillande läkemedel.
  2. Från 3 månader kan du ge läkemedel som innehåller Paracetamol. Från 6 månader kan du ge läkemedel som innehåller Ibuprofen.
  3. Om barnet fortfarande inte vill äta eller dricka måste du söka vård inom kort för att barnet inte ska bli uttorkat.

Vård och behandling för dina blåsor och sår

Blåsor i munnen och sår i munslemhinnan kan var så smärtsamt att du inte vill äta eller dricka men du kan själv lindra smärtan med nedan receptfria läkemedel samt med några huskurer:

• Smärtstillande läkemedel, Paracetamol eller Ipren.
  • Salva som heter “Xylocain” som finns receptfritt på Apoteket.
  • GUM AftaClear-serien är en annan produkt som är framtagen för Afte är som är effektivt mot smärtan och lindrar direkt.
  • Anti är en salva för herpesblåsor som finns på ditt Apotek. Den använder du genom att dutta på en liten mängd kräm på området. Salvan är mest effektiv i början och bromsar viruset att blossa upp och snabbar på läkningen.

Huskur:

• Om du inte har alltför ont av dina blåsor och sår kan du prova saltvatten. Lös upp 1 tesked salt i ett glas ljummet vatten och skölj munnen med saltvattenlösningen.
  • Kokosolja kan lindra. Applicera en liten mängd kokosolja på en bomullstuss och gnid försiktigt på blåsan.
  • Dricka kamomillte med honung i.

Söka vård

En läkare kan ta prover för att se vilken typ av blåsor du har.

Om du har blåsor i munnen när du besöker tandläkaren kan de enkelt upptäcka det och ge råd hur du kan lindra smärtan.

Du bör söka vård hos en läkare om inget av de egna behandlingarna hjälper och tillståndet förvärras och inte verkar gå tillbaka efter någon vecka.

Svar på vanliga frågor om blåsor i munnen

• Hur blir jag av med blåsor i munnen snabbast?

PlusIcon
    Du bör sköta din munhygien extra noga för att inte förvärra tillståndet. Det finns produkter som du kan använda för att lindra besvären och snabbar på läkningen. Fråga på ditt Apotek om du är osäker.
  • Hur länge är blåsorna kvar i munnen?

PlusIcon
    Det beror helt på men Afte brukar gå över från ett par dagar till en vecka. Herpesblåsor och munsåret som blir till följd, kan vara kvar längre än så, uppemot två veckor.
  • Vad ska man undvika att äta när man har munblåsor?

PlusIcon
    Stark mat och sura livsmedel.
Skribent och granskare

Publicerad: