Tandinfektion

Tandinfektioner kan vara allt från milda till allvarliga, och till och med dödliga om de inte behandlas. Tandinfektioner har sitt ursprung i sjukdomar i den vävnad som finns inuti varje tand, även kallat pulpan. Pulpan består i huvudsak av blodkärl och nervvävnad och om pulpan skadas kan det framkalla en intensiv smärta som kan vara i det närmaste olidlig.

Tandinfektion

Vad är en Tandinfektion?

Plack, som är en biprodukt av matpartiklar och saliv, innehåller kariesframkallande bakterier. Dessa bakterier skadar tänderna och tandköttet med tiden, vilket leder till kariesbildning (hål i tänderna). Svår värk och influensaliknande symtom är vanliga tecken på spridning.

Detta kan leda till att tanden dör och man behöver då rotfylla eller ta bort tanden.

En tandböld, eller abscess som det också kallas, är den vanligaste typen av tandinfektion. Abscesser utvecklas från en bakteriell infektion som vanligtvis börjar i en tandens mjuka massa. Varbildning sker och det kommer sig av att tandköttet, tandpulpan eller tandköttet är inflammerat.

Vad beror en infektion i tanden på?

God munhygien är grunden för all tandvård och har visats bidra till såväl minskad risk för infektioner som till lägre antibiotikaanvändning. (1)

Det finns ett antal orsaker till varför man kan få en infektion i en tand. Det är viktigt att känna igen tecknen på en infektion så att du kan söka omedelbar behandling.

De Vanligaste Orsakerna är:

• Äldre rotfyllningar. När du får en rotfylld tand tar din tandläkare bort en nerv från den drabbade tanden. Tyvärr kan bakterier växa i det området, vilket leder till en infektion som din kropp kämpar för att bekämpa.
  • En tandinfektion kan uppstå när man försummar sina rutiner för munhälsovård som att borsta två gånger om dagen med tandkräm som innehåller fluor, använda tandtråd dagligen för att ta bort matpartiklar mellan tänderna och undvika sockerhaltiga drycker som bara försvagar tandhälsan.
  • En tandböld är en vanlig tandinfektion som bland annat kan orsakas av plackuppbyggnad, obehandlade hål (karies) och tandskador.
  • En tandinfektion kan också bero på muntorrhet, som i första hand orsakas av åldrande men tandinfektionen kan också ha sitt ursprung som en bieffekt av vissa mediciner.
  • Tandköttet kan bli infekterat när en ny tand tränger fram eftersom det är svårt att hålla rent när tanden växer fram. Tandköttsinfektion är relativt vanligt när visdomständerna kommer fram och kan även uppkomma när barn får sina permanenta tänder. Obehandlad tandköttsinflammation kan angripa tandens fäste i käkbenet och leda till tandlossning (parodontit).
  • Glöm heller inte gå till tandläkaren med jämna mellanrum för att hålla din munhälsa under kontroll.

Symptom på tandinfektion

En tandinfektion är ett oralt tillstånd som kan orsaka betydande värk, obehag och vara rentav farligt om man inte åtgärdar problemet. Den orsakas av bakterier i munnen som täcks av plack och lämnas obehandlade. När du har en tandinfektion uppstår den oftast i tandköttet eller tänderna. Infektionen sprider sig från rotspetsen, vilket gör att även tandköttet och käkbenet påverkas och gör ont.

Nio symptom på en infekterad tand:

1. Bultande tandsmärta (som ofta förvärras när du ligger ner)
  2. Pulserande smärta i käkbenet, örat eller nacken (vanligtvis på samma sida som tandvärken).
  3. Känslighet för tryck i munnen.
  4. Känslighet för varm eller kall mat och dryck.
  5. Svullnad i käken, ansiktet och de omgivande lymfkörtlarna. Du kan också ha värk i käken på grund av svullnaden.
  6. Svullet tandkött där den upphöjda svullnaden ser ut som en finne runt den infekterade tanden
  7. Svårigheter att röra och öppna munnen på grund av smärtan och svullnaden
  8. Dålig andedräkt eller obehaglig smak i munnen
  9. Om infektionen är allvarlig kan den leda till att du mår dåligt och till och med får feber

Symptom på tandinfektion som spridit sig till kroppen

Om en infekterad tand inte behandlas kan infektionen spridas till andra delar av kroppen, vilket kan vara livshotande. Ibland kan den pulserande smärtan vara så svår att smärtstillande medicin inte lindrar dina smärtor. Detta kan bero på att infektionen har spridit sig och att trycket på tandkött och käkben ökar.

Tecken och symptom på att en infektion i en tand har spridit sig vidare i kroppen:

• Du mår allmänt dåligt och får influensaliknande symptom
  • Huvudvärk
  • Trötthet
  • Yrsel
  • Feber
  • Hudrodnad
  • Svettningar
  • Ditt ansikte svullnar upp
  • Svullnad som försvårar sväljning
  • Svullnad som försvårar andningen
  • Du blir uttorkad
  • Minskad frekvens av urinering
  • Mörkare urin
  • Förvirring
  • Din hjärtfrekvens ökar
  • Din andningsfrekvens ökar
  • Kräkningar och magont
  • Diarré

Symptom på tandinfektion som spridit sig till hjärnan

En infektion i en tand kan också sprida sig till hjärnan. Om infektionen når hjärnan kan den vara så pass farlig att den är livshotande.

Eftersom en abscess i hjärnan är så farlig kräver tillståndet ett besök på sjukhus eller akutmottagning för akut behandling. En abscess i hjärnan är relativt sällsynt men kan uppstå om tandinfektioner lämnas obehandlad.

Vanliga symtom på en hjärnabscess (cerebral abscess):

• Feber
  • Huvudvärk
  • Frossa
  • Synförändringar
  • Kroppssvaghet på ena sidan
  • Kramper
  • Illamående
  • Kräkningar
  • Personlighetsförändringar
  • Glida in och ut ur medvetandet

Tandinfektion och dödsfall

Dödsfall till följd av en tandinfektion är idag så sällsynta att det är svårt att greppa att detta var en av de vanligaste dödsorsakerna för bara 200 år sedan. När London Bills of Mortality började förteckna dödsorsakerna i början av 1600-talet, angavs “tänder” återkommande som den femte eller sjätte vanligaste dödsorsaken. (2)

Vad du ska göra om din tand är infekterad

Om du misstänker att du har en tandinfektion ska du inte vänta med att söka vård tills den har brutit fullt ut. Tandinfektioner bör behandlas snabbt för att förhindra att infektionen sprids.

Om du upplever något av de nio ovan nämnda symptomen och du märker att tandvärken eller svullnaden blir värre, måste du söka behandling hos din tandläkare omedelbart.

Infektioner är inte något du ska försöka hantera själv eftersom de kan sprida sig till andra delar av din kropp och orsaka en rad problem.

Inte alla tandvärksproblem blir allvarliga hälsoproblem. Men om du har tandvärk är det bäst att få behandling innan det blir värre. Om du har en trasig tand eller om en tand går ut, ska du uppsöka din tandläkare omedelbart.

Boka en akut tandläkartid om tandvärken varar längre än en dag eller om den åtföljs av någon av de andra symptomen i punktlistorna här ovan.

Behandling av en Tandinfektion

Om du misstänker att din tand är infekterad finns det bara två behandlingsalternativ där det primära valet är rotfyllning. Ifall tanden är i för dåligt skick är detta inte möjligt och då måste man dra ut tanden (tandextraktion), detta efterföljs ofta med en antibiotikakur.

Mer om Behandlingar av Tandinfektion:

• Dränering: Din tandläkare kan utföra en kirurgisk extraktion för att dränera och avlägsna infektionen och förhindra att den återkommer. Detta kommer att lindra trycket och minska eventuell värk i samband med infektionen. Om din tand är allvarligt skadad eller förfallen är det troligen nödvändigt att dra ut tanden. Du behöver ett tandimplantat efter att tanden avlägsnas kirurgiskt.
  • Rotfyllning: Ibland kan du rädda tanden med en rotfyllning. Även om den infekterade tanden är resultatet av en gammal fyllning kan den kanske behandlas på nytt och på så vis få bort infektionen. Rotfyllning är nödvändig om du har ett stort hål som har spridit sig till pulpan. Denna behandling kan också innebära att en abscess dräneras. Under ingreppet tar din tandläkare bort den infekterade pulpan och dränerar abscessen. Rotkanalen rengörs, formas och förseglas. Därefter placeras en tandkrona ovanpå den rotbehandlade tanden.
  • Antibiotika: Om tanden är frisk (bortsett från infektionen) kan receptbelagd antibiotika hjälpa till att få bort en infektion från patienten. Antibiotika är relativt vanligt föreskrivet för att behandla tandabscesser. När abscessen har dränerats kan din tandläkare skriva ut antibiotika för att avlägsna den kvarvarande infektionen. En infektion behandlas med Penicillin V (PcV) som förstahandsval i den svenska tandvården. (3)

Så går en undersökning till

Tandläkaren kommer undersöka det området i munnen som värker. Röntgenbilder tas för att kunna se i området kring rötterna och mellan tänderna. Ofta behövs det följas upp med flera besök efter ett akutbesök för att behandla färdigt den infekterade tanden.

Boka tid för undersökning eller akuttid

Boka din tandläkartid enkelt på Tandläkare.se direkt genom att först fylla ut vilken stad du befinner dig i. I nästa steg kan du se vilka tider och vilka typer av undersökningar som finns tillgängliga att boka och vad det kommer att kosta. Ofta kan du hitta Sista Minuten-tider till ett förmånligare pris.

Här kan du också läsa mer om hur du bokar en akuttid: tandlakare.se/akuttandlakare/

Boka tandläkare nära dig – till bästa pris

Svar på vanliga frågor om tandinfektioner

Vi svarar på vanliga frågor om tandinfektioner från andra personer med samma problem som dig.

• Kan man bota en tandinfektion utan antibiotika?

PlusIcon
    Antibiotika kan inte ensamt behandla tandinfektioner. Om en tandabscess är symptomfri kan du behöva en rotfyllning eller extraktion och behöver inte antibiotika. Det är infektionskällan som måste åtgärdas och bli behandlad.
  • Hur gör jag för att lyckas sova med en infekterad tand?

PlusIcon
    Försök att sova med huvudet upphöjt på en tjock kudde eller flera kuddar. Höjning kan hjälpa till att förhindra tryck som orsakas av blodflödet till huvudet och munnen. Att höja huvudet kan därför bidra till att lindra en del av smärtan, förbättra cirkulationen och minska svullnaden.
  • Kan en tandinfektion försvinna av sig själv?

PlusIcon
    Nej, En tandinfektion försvinner aldrig av sig själv. Även en infektion som inte ger smärta eller symptom måste behandlas, eftersom den kan övergå till att bli akut eller spridas till andra delar av kroppen.
Skribent och granskare

Publicerad:
2022-08-04
Senast uppdaterad:
2023-06-15
Medicinsk skribent:
Rebecca Karlström
Faktagranskare:
Sepide Hajitaheri, Farmacie kandidatexamen, Uppsala Universitet
Ansvarig utgivare:
Rebecca Karlström
Referenser