Dra ut tand

Hitta tid
EE7A7C3C-CCB3-4029-8768-159E52AD66E4@3x
Dra ut tand
Tand som är på väg att bli utdragen

Boka tid för att dra ut en tand

Innan en tand kan tas bort behöver tandläkaren undersöka dina tänder och i samråd med dig avgöra om tandutdragning är det bästa alternativet i ditt fall. Du kan enkelt och snabbt boka en tid här på Tandläkare.se.

Följ nedan steg:

1. Sök på ditt område i sökfältet och välj tid för Basundersökning. Då kommer det att visas bokningsbara tider hos kliniker i ditt område.
  2. Tryck på “Boka” så kommer du till ett formulär där du får fylla i dina personuppgifter samt skriva att besöket handlar om en eventuell tandutdragning.
  3. När du har bokat din tid får du ett bekräftelsemail.

Du behöver dra ut en tand vid dessa tillfällen

Behöver du dra ut en tand? Har du en tand som ger återkommande besvär kan det vara en enklare åtgärd på sikt att avlägsna tanden.

De allra flesta tänder går oftast att ersätta. Tandläkaren behöver först göra en bedömning och måste ta hänsyn till hur tandens rötter ligger i förhållande till de omkringliggande nerverna.

Därför måste tandläkaren ibland göra extra röntgenundersökningar. Tandläkaren avgör hur komplext ingreppet är och om det anses vara väldigt svårt kan du remitteras till en käkkirurg och då kan operation vara ett alternativ.

I dessa fall kan tandutdragning vara ett bättre alternativ än att behålla tanden:

• Återkommande inflammationer trots bra skötsel av munhygien.
  • Vid besvärliga visdomständer som är i dåligt skick.
  • Ofta hål i tanden (kariesangrepp)
  • Trångt mellan tänder som pressar dem mot varandra
  • Visdomständer som inte kommer upp eller som inte får plats i käkbenet
  • Början till tandlossning som har pågått en lång tid

Pris och kostnad för att dra ut en tand

Priset på att dra ut en tand varierar mellan olika tandläkare. Det kan därför vara mycket ekonomiskt fördelaktigt att jämföra priset på olika kliniker, då kan du spara flera hundralappar.

Priset beror också på hur omfattande ingreppet är, om det är ett lätt ingrepp kostar det cirka 1500 kronor. Krävs det en käkkirurg för att utföra det eller rentav en operation kan det kosta uppemot 5000 kronor.

Så här går en tandutdragning till

Din tandläkare börjar alltid med att undersöka tanden och tar en eller flera röntgenbilder för att se hur tanden sitter fast. Om tanden sitter fast rakt ner i käkbenet eller istället sitter snett och i närhet av nerver, är avgörande för hur omfattande behandling som behövs.

Så här går en vanlig tandutdragning till:

1. Undersökning görs med röntgenbilder för att se hur tanden sitter.
  2. Därefter får du bedövning.
  3. När tanden och tandköttet är ordentligt bedövat, vickar tandläkaren försiktigt loss tanden och lyfter ut den.
  4. Såret kontrolleras och du får bita på en kompress för att stilla blödningen.

Gör det ont att dra ut en tand?

Hur man upplever en tandutdragning är högst individuellt. Då du alltid får bedövning innan tanden dras ut så ska du inte känna någon smärta men många kan uppleva det som obehagligt trots det.

Att tänka på efter operationen

När tanden är borta bildas det en liten propp med levrat blod som skyddar såret. För att det ska läka fint är det viktigt att du sköter din munhygien.

Att tänka på de närmaste timmarna efter:

• Tänk på att bedövningen fortfarande sitter i ett tag och det kan då vara lätt att du råkar bita dig i kinden eller tungan.
  • Undvika att äta, dricka eller röka innan bedövningen gått ur.
  • Undvik känna på såret med tungan.
  • Skölja munnen bör du vänta med i minst två timmar.
  • När bedövningen släppt kan du känna en lättare smärta men som brukar vara övergående inom ett par dagar. Under tiden kan du ta smärtstillande såsom Alvedon eller Ipren om det behövs.

Att tänka på inom de närmaste dygnen:

• Följ de råd du fått av din tandläkare. Din tandläkare kan till exempel rekommendera att du sköljer munnen med bakteriedödande medel.
  • Du kan också ha lite svårt att gapa och tugga ordentligt de första dagarna så ät flytande mat, såsom soppa de första dagarna.
  • Sov gärna med huvudet högt om såret blöder.
  • Undvik fysisk ansträngning de första dagarna. Finns risk att såret kan börja blöda igen.
  • Var noga med din munhygien, då läker såret snabbare.
  • Borsta tänderna som vanligt, men undvik att röra vid sårområdet.
  • Har tandläkaren fått sy i området kan du se några stygn efteråt. Undvik därför att röra där eftersom stygnen lätt kan lossna.

Komplikationer som du bör känna till

• Ibland efter en tandutdragning kan det uppstå en inflammation i såret som kan ge upphov till mer intensiv smärta.Du kan i vissa fall få feber och sjukdomskänsla. Kontakta vid dessa symptom din tandläkare som då kan skriva ut antibiotika som du får behandlas med. Då kommer inflammationen gå tillbaka inom ett par dagar.
  • I vissa fall kan proppen av levrat blod som fyller hålet i käken, ha lösts upp. Detta är ett smärtsamt tillstånd där smärtan kan gå upp i örat. Det behandlas genom applicering av bakteriedödande och smärtstillande medel i området.
  • När det gäller visdomständer finns det en minimal risk för skador på käknerven vid visdomstandens rot.Ibland ligger den nerven väldigt nära din visdomstand som då kan skadas under behandlingen. Då kan du i vissa fall uppleva domningar, stickningar i delar av underläppen. Därför är det viktigt att tandläkaren undersöker noga för att redan innan se hur nära visdomstandens rot och käknerven är placerad i förhållande till varandra.
  • Viktigt är ändå att tänka på att komplikationer efteråt är ytterst sällan, oftast går besvären över efter några dagar och du kan äta vanlig mat med försiktighet.

Dra aldrig ut en tand själv

Att dra ut en tand på egen hand kan vara mycket riskfyllt eftersom det krävs både kunskap, erfarenhet och de rätta verktygen för att utföra det säkert.

Du bör alltid söka dig till en tandläkare som både har kunskapen, erfarenheten, verktygen och som kan ge adekvat bedövning för att på ett säkert sätt avlägsna tanden.

På så sätt undviker du att drabbas av infektioner och andra komplikationer som du annars riskerar att få.