Tandköttsinflammation

I vår mun har vi flera olika typer av bakterier och när vi äter eller dricker “matas” inte bara vi utan även dem.

Om du inte avlägsnar dessa genom att borsta tänderna och rengöra både tänder och tandkött bildas en beläggning som kallas för plack.

De tränger lätt ner i tandköttet, och då blir tandköttet inflammerat. I värsta fall kan det leda till tandlossning om placken får ligga kvar och gör att tandköttsinflammationen tränger ner i tandroten.

Man visar sin tandköttsinflammation

Orsaker till tandköttsinflammation

Det finns många anledningar till att ditt tandkött kan bli inflammerat. Tandköttsinflammation i en visdomstand är mycket vanligt. Därför brukar tandläkaren ofta rekommendera att rycka ut visdomständer som ofta drabbas av tandköttsinflammation.

Hos barn är det vanligt med inflammation eftersom de har svårt att komma åt när de borstar. Därför är det extra viktigt att man som vuxen hjälper till med rengöring av barns tänder.

Här är några av de vanligaste orsakerna till gingivit (tandköttsinflammation):

• Bristande tandhygien
  • Intag av mycket socker
  • Småätande
  • Matrester som fastnar vid tandköttskanten.
  • När visdomständer växer upp kan det uppstå fickor där matrester ofta samlas.
  • Graviditet, pubertet och menscykel kan orsaka tandköttsinflammation på grund av att saliven förändras och tandköttet blir då mer mottagligt för bakterierna.
  • Diabetes och cancer kan också påverka motståndskraften att bekämpa bakterier i munnen.
  • Rökning eller om du snusar. Det påverkar blodcirkulationen negativt och du kan lättare få besvär i tandköttet.

Symtom vid tandköttsinflammation

Du märker att du har tandköttsinflammation eller gingivit som det även kallas genom att du får värk när du tuggar eller när kommer åt området. Du kan ofta se det genom att du blöder när du borstar.

Var vaksam på nedan symptom som oftast kan vara tecken på att du har början till tandköttsinflammation.

• Ömhet, svullet kring området och att tandköttet är rött.
  • Blödande tandkött
  • Dålig andedräkt, orsakas av det ökade antalet bakterier som i din tur utsöndrar dålig lukt.
  • Feber

Hur farlig är det?

Det är inte farligt men det kan göra ont och vara väldigt besvärligt. Om det leder till en påbörjad tandlossning är det mycket svårare att behandla.

Det kan i värsta fall leda till att tanden går förlorad. Därför är det nödvändigt att betona vikten av att uppsöka tandvården i ett tidigt skede

Behandling

Det viktigaste du kan göra själv för ett friskt tandkött är att sköta din tandhygien och extra noga om du drabbats av tandköttsinflammation.

Fortsätter besvären efter en vecka är det viktigt att söka tandvård. Du kan antingen boka tid till en tandläkare eller till en tandhygienist direkt här på Tandläkare.se. Här hittar du snabbt en tid och kan välja bland flera tandläkare i ditt område. Du slipper söka upp de själv och jämföra priser och tider.

Så här går du tillväga när du behöver boka en tid för din tandköttsinflammation:

• Gå till Tandläkare.se. Sök på ditt närområde, då kommer tandkliniker som har en ledig tid att visas med bokningsbara tider.
  • Du kan också välja vilken behandling du vill boka tid för, till exempel basundersökning, akuttid eller till tandhygienist. Då bockar du för det i menyn.
  • Du kan också söka på en specifik tid, om du föredrar tidigt på morgonen eller under kvällstid finns det som alternativ att välja.
  • När du hittat en tid som passar dig trycker du på “Boka” och då får du fylla i ett kort formulär om dina uppgifter och orsaken till varför du söker tandvård.
  • Du kan också nå oss på telefon eller chatt där du kan få rådgivning och vi kan boka in en tid åt dig. Du når oss på telefonnummer: 010-1089633.

Hur går inflammationsbehandlingen till hos en tandläkare?

Behandlingen går till så att de först gör en undersökning samt röntgar området för att se hur djup ner i tandköttet och i tanden inflammationen har trängt ner.

Om tandköttsinflammationen befinner sig i ett tidigt skede är det oftast lätt för en tandläkare att behandla din tandköttsinflammation. Då rengör tandläkaren tänderna från de bakterier som orsakat din inflammation.

Tandläkaren undersöker om det finns risk för att tanden på sikt kan lossna, genom att mäta dina tandköttsfickor.

Din tandläkare kommer att ge dig tips och råd gällande hur du ska behandla din tandköttsinflammation.

Rekommendationerna är regelbunden tandborstning och att använda tandkräm innehållande fluor, mellan och runt om tänderna. Det görs enklast genom att använda tandtråd och tandborste och ibland även mellanrumsborstar.

Du kan också bli rekommenderad att använda ett visst bakteriedödande medel för att påskynda läkningen. I vissa fall kan du få antibiotika om inflammationen är långvarig och aggressiv.

Hur länge sitter tandköttsinflammation i?

Om du har en lätt inflammation och misstänker att det har fastnat matrester vid tandköttskanten bör du avlägsna dem. Om du sen fortsätter att sköta munhygienen noggrant kan inflammationen gå tillbaka inom en vecka. Ibland ger blödningen och ömheten inte med sig och då bör du söka tandvård. Oftast kan tandläkaren behandla tandköttsinflammationen och då brukar den försvinna inom några dagar.

Har du däremot en väldigt långt gången inflammation kan läkningen ta längre tid och i vissa fall går tanden inte att rädda och måste då dras ut. Men det kommer din tandläkare eller tandhygienist informera dig om vad just du behöver för behandling och vilka förebyggande rutiner du bör utföra.

Du kan också behöva besöka tandläkaren mer frekvent och få hjälp med att rengöra området om du själva har svårt med det.

Boka tandläkare nära dig – till bästa pris

Svar på vanliga frågor

Här kommer några vanliga frågor från patienter om tandköttsinflammation.

• Kan tandköttsinflammation ge dig tandlossning?

PlusIcon
    Ja det kan det vid en långt gången inflammation. Då har den bildat fickor i tandköttet där bakterier kan växa och kan tränga ner i tandroten och på sikt göra att tanden lossnar. Men detta sker under ett långt utvecklingsförlopp och det kan stoppas genom att en tandläkare får behandla inflammationen i god tid.
  • Kan tandköttet läka av sig själv?

PlusIcon
    Ja om du har en lätt blödning och är öm så kan du med god munhygien få inflammationen att läka. Men det är viktigt att du varsamt och mycket noggrant borstar tänderna. Om du mot förmodan fortsätter att blöda när du borstar efter en vecka ska du uppsöka en tandläkare som hjälper dig att rengöra där du inte kommer åt själv.
  • Finns det någon huskur jag kan vidta för att motverka inflammationen i mina tänder?

PlusIcon
    Att sköta dina tandvårdsrutiner blir extra viktigt. Att borsta och avlägsna plack mellan tänderna med hjälp av tandtråd är det mest effektiva du kan göra. En bra åtgärd kan vara att skölja din mun med saltvatten eller med munskölj som innehåller fluor, efter måltider och inte äta mat som innehåller socker. Du kan försöka peta bort matrester som har fastnat med en tandpetare. Men var försiktig så du inte skadar tandköttet.
Skribent och granskare

Publicerad: