Tänder – Fakta & Information om tänders anatomi – Tandläkare.se

Människan föds med anlag för 20 mjölktänder och samtliga mjölktänder tappar vi som barn mellan 5 – till 14 års ålder. Under mjölktänderna växer det sen upp 28 tänder som kallas för de permanenta tänderna. Vissa får också visdomständer som växer fram allra längst bak. Då kommer ibland fyra extra tänder, två i bakre överkäke och två i bakre underkäke. Därmed får vissa totalt 32 permanenta tänder.

Allmänt om tänder

Tänder har fler funktioner än att vi behöver dem för att kunna tugga. Vi behöver också tänder för att kunna prata och de skyddar även käken från att inte bli sned när vi tuggar.

De olika tänderna har olika funktioner. Framtänderna är smalare och vassare för att anpassas till avbitning. Kindtändernas funktion är att tugga och finfördela maten. De större kindtänderna används till att tugga och finfördela maten innan vi sväljer

Tänderna kommer tidigt
Tänderna börjar bildas redan tidigt under fosterstadiet. Det gäller både mjölktänderna och de permanenta tänderna. Anlagen för tänderna ligger i käkbenet vid födseln och vid sex till åtta månaders ålder börjar tänderna växa. En del barn har tänder redan vid födseln, men det är ganska ovanligt.

Visdomständer
Personer som får visdomständer brukar få dom vid 18-års ålder. Ibland kan man få feber och tandvärk när de växer fram. Dessvärre är de oftast i dåligt skick redan från början och det är väldigt vanligt att visdomständerna inte kommer upp helt.

Då täcker ofta en större del av tandköttet tanden och det bildas som en ficka där matrester lätt fastnar. Därför får många besvär med visdomständer och många väljer att dra ut de.

Man tror att visdomständerna var bra förr när vår föda mestadels bestod av kött och att de nu inte “behövs” och därmed börjar att fasas ut.

Däggdjurs tänder
Visste du att alla däggdjur har gemensam uppsättning tänder? De består av framtänder, hörntänder, främre kindtänder och bakre kindtänder.

Konstruktion av en tand (Anatomi)

En tand består av en krona, den del av tanden som vi kan se och av en rot som är den nedre delen. Kronan består av tre lager, det yttersta är emalj som är kroppens hårdaste vävnad.

Under emaljen finns tandbenet, som också kallas dentin. Under dentinet finns pulpan med blodkärl och nerver via rötterna.

Rötterna är omringat av rotcement som hjälper till att hålla tanden på plats i käkbenet.

En tands anatomi
Så här är en tand uppbyggd

Tandens funktionalitet

I tandraden finns det som sagt olika slags tänder, som har betydelse för nedbrytningen av maten men också ditt tal och för ditt utseende.

Ett leende är mycket mer än att det signalerar gott humör. Vi använder olika typer av leenden för att sända en lång rad olika sociala signaler till andra människor.

Man skiljer mellan tre olika slags tänder, som var för sig har en specifik funktion.

Namn på tänderna

Framtänder: Det finns 4 framtänder i både över- och underkäken. De kännetecknas av att vara vassa och fungerar som en kniv för avbitning.

Hörntänder: Det finns 4 hörntänder totalt, 2 i överkäken och 2 i underkäken. Dom är placerade mellan framtänderna och de små kindtänderna. Hörntänderna är långa och spetsiga, vars funktion är att skydda övriga tänder vid tuggning.

Kindtänder: I munhålan finns både små och stora kindtänder. Det finns 2 små kindtänder på varje sida av munnen i både över- och underkäken, där varje tand har 2-3 tuggknutar på tandens tuggyta. De små kindtändernas funktion är att tugga och finfördela maten.

Stora kindtänder: Det finns ytterligare 3 stora kindtänder som är, placerade på varje sida av munnen i både över- och underkäken. Dessa är placerade bakom de små kindtänderna och är därför de bakre tänderna i tandraden.

Den första stora kindtanden kallas också 6-årstanden, den nästa stora kindtanden betecknas 12-årstanden, och den sista kindtanden kallas visdomstanden.

Många får inte visdomständer och de brukar inte vara i så bra skicka och är inte lika nödvändiga som övriga tänder. Därför väljer många att dra ut dem.

De stora kindtänderna har 4-5 tuggknutar på tandens tuggyta. De stora kindtänderna används således till att tugga och finfördela maten innan du sväljer.

Tandsjukdomar

Det finns många tandsjukdomar du kan råka ut för. Här nedan listar vi de vanligaste och berättar hur du på bästa sätt kan förebygga att drabbas av dem.

Här nedan kan du se de vanligaste tandsjukdomarna:

Karies

Är en infektionssjukdom som orsakas av bakterier som orsakar angrepp på tandytan, vilket resulterar i att emaljen urkalkas. Om du inte behandlar och tar bort bakterierna leder det till att du får hål i tanden. Det leder så småningom till tandvärk och att tanden dör och på så sätt förlorar du till sist tanden.

Parodontit

Paradontit är namnet på en rad olika inflammationssjukdomar som kan leda till tandlossning om inflammationen inte behandlas.

Parodontit orsakas av bakterier fastnar vid främst tandköttskanten. Inflammationen leder till att tandroten försämras.

Om du regelbundet går till en tandhygienist kan sjukdomen upptäckas i god tid och du kan därmed stoppa utvecklingen av inflammationen. Men det viktigaste att du regelbundet själv rengör vid tandytan samt vid tandköttskanten för att inte bakterierna ska komma tillbaka.

Plack

Plack är en bakteriebeläggning på tänderna. Om den inte avlägsnas kan den orsaka karies eller blödande tandkött. Beläggningen bildas nästan helt av bakterier som du har i munnen. Placken som byggs upp kan också bilda tandsten genom att mineraler i munnen samlas och fastnar.

Tandsten

Tandsten är en hård beläggning på tänderna som består av kalk. Tandsten bildas av plack och mineraler som du har i munnen.

Kalkbildningen samlas under längre tid om du inte avlägsnar den genom noggrann rengöring.

Oftast bildas det mellan tänderna där det är svårare att komma åt och då är tandtråd bra att använda. Har du drabbats av tandsten redan, behöver en tandhygienist ta bort det med specialinstrument, eftersom tandstenen är för hård för att avlägsna själv.

Boka tandläkare nära dig – till bästa pris

Svar på vanliga frågor om tänder

Svar på dem vanligaste frågorna om tänder som våra besökare oftast har.

• Hur många tänder har man?

PlusIcon
    En vuxen person har upp till 32 st permanenta tänder.
  • Varför är godis dåligt för tänderna?

PlusIcon
    Godis innehåller socker och bakterierna som lever i munnen omvandlar sockret till syra. Det kan ge upphov till hål i tänderna. Godis är ofta segt och fastnar lättare i tänderna. Ofta äter man godis med pauser emellan och då bildas det syraangrepp på tänderna där emellan som i sin tur påverkar emaljen negativt. Därför påverkar godis negativt tänderna som på sikt kan leda till hål i tänderna.
  • När får barn tänder?

PlusIcon
    Barn börjar få synbara tänder efter 6 - 8 månader.
  • Varför uppstår ilningar i tänderna?

PlusIcon
    Det beror på att små kanaler som leder in i nerverna har blivit sämre skyddade. Vätskan i dessa kanaler sätts i rörelse när du exempelvis utsätts vid kyla eller värme. Det är då du kan uppleva ilningar. Det känns som en isande akut smärta. Om du har försvagad emalj, orsakat av bland annat syraangrepp eller om du äter vissa mediciner kan du också uppleva ilningar. Det finns vissa tandkrämer som minskar ilningar.
Skribent och granskare

Publicerad:
2022-09-29
Senast uppdaterad:
2023-06-15
Medicinsk skribent:
Rebecca Karlström
Faktagranskare:
Sepide Hajitaheri, Farmacie kandidatexamen, Uppsala Universitet
Ansvarig utgivare:
Sepide Hajitaheri
Referenser