När en visdomstand gör ont

Visdomständer finns längst bak i käken och växer ut sist. De växer ut långsamt och kan skapa stor smärta som du kan läsa om i den här artikeln.

Visdomständer som visas på en röntgenbild

Olika för alla

Vanligtvis brukar visdomständerna ge sig till känna vid 18-25 års ålder. Ibland växer de upp helt smärtfritt och tar sin plats i tandraden. Men för vissa kan visdomständerna ge besvär i samband med att de rör sig genom käkbenet. Visdomständer kan även orsaka besvär på grund av smärtsamma inflammationer kring tanden (pericoronit).

Antalet visdomständer kan variera, men hos de flesta brukar det handla om två tänder i varje käke. Men i vissa fall kan det finnas en extra tand och hos en del har evolutionen gjort att anlaget för visdomständer försvunnit helt. Det är heller inte helt ovanligt att visdomständerna ligger i käkbenet utan att komma upp och ibland växer tanden horisontellt i käkbenet istället för vertikalt. I vissa fall krävs att visdomstanden opereras ut för att undvika skada på tanden framför.

Svårt att hålla rent

Då visdomständerna ligger allra längst in i munnen, kan de vara svåra att rengöra. Ibland täcker tandköttet halva tanden och lämnar en perfekt ficka för bakterier att gömma sig i. Då finns det stor risk för karies och inflammation i tandköttet.

Operation

Visdomständer som orsakar problem brukar tandläkaren dra ut. Om tanden sitter riktigt illa kan det krävas en operation. Med dagens bedövningsmetoder går det att ta bort visdomständer relativt smärtfritt. När tanden är borta kan man få värk under ett par dagar. Det brukar hjälpa att man tar en smärtstillande tablett.

Efter ingreppet lägger sig blodet som ett skydd över hålet efter tanden. För att undvika infektioner och ge en god läkning är det viktigt att inte skölja munnen eller pilla i hålet med tungan eftersom det naturliga skyddet försvinner. Efter en dryg vecka brukar såret vara läkt.

Vid ej övergående smärta, blödning, svullnad, gapsvårigheter, sväljsvårigheter eller feber ska du kontakta din tandläkare. Du kan då ha drabbats av en infektion och får behandling för detta.

Hur problem uppstår

Problem med visdomständerna brukar yttra sig genom att du får tandvärk och svullnad i kinden och tandköttet. Ibland kan du få problem med att gapa. Om svullnaden sprider sig ner i halsen och du får feber ska du söka vård direkt. Smärtlindring kan hjälpa tillfälligt. Problem med visdomständerna leder i regel till att de tas bort. Om tanden eller området runt tanden blivit rejält infekterat behöver man spola rent med bakteriedödande medel innan ingreppet. Ibland kan det krävas en antibiotikakur.

Upptäcker man visdomständer hos äldre personer brukar man vanligtvis låta dem sitta kvar om det inte är nödvändigt att operera på grund av kraftig infektion. Med åren hårdnar nämligen käkbenet och ett ingrepp kan därför göra mer skada än nytta.