Tandsten – Orsak och förebyggande åtgärder

Tandsten och plack på tänderna kan ge upphov till tandköttsinflammation och tandlossning. Så vad är tandsten och varför får tandsten? Varje gång du äter bildas en bakteriebeläggning på tanden och i tandköttskanten som hårdnar till, det är det vi kallar för tandsten och plack. Regelbunden och noggrann tandskötsel med tandborste, tandkräm och tandtråd är A och O om du vill slippa tandsten.

Medicinsk skribent: Rebecca Karlström
Visa tider i mitt område
Du kan själv söka och filtrera efter lediga tider via vår söktjänst.
Vi har anslutna tandläkare över hela landet!

Symtom på att du har tandsten

• Det börjar med en kritaktig vitfärgad porös liten massa som börjar samla sig mellan tänder och på tandköttet. I det här stadiet kan det vara lite svårt att se tandstenen då den smälter in med tänderna.
  • Steg två är enklare att identifiera då tandstenen ofta blir missfärgad av mat och dryck. Då kan du tydligt se var tandstenen är.
  • Steg tre är när du faktiskt kan känna med din tunga att det är en skrovlig massa på tanden/tandköttet som inte ska vara där.
  • Ett annat symtom är att tandköttet blöder.

Hur ser tandsten ut?

Det kan vara svårt att avgöra vad som är missfärgningar samt vad som är faktisk tandsten. På bilden nedanför kan du se hur tandsten kan se ut före och efter behandling.

Tänder med tandsten och efter borttagning av tandsten.

Före och efter borttagning av tandsten.

Boka tid för tandstensborttaging

1. Scrolla upp till ”Visa tider i mitt område” knappen.
  2. Tryck på den för att ladda formuläret.
  3. Välj datum.
  4. Välj ”Hygienistbehandling”.
  5. Välj tider som passar dig.
  6. Boka något av alternativen.

Varför får man tandsten och plack på tänderna

Du får tandsten och plack på tänderna för att du inte underhåller dina tänder mellan måltiderna. Bakterierna uppstår när du äter och dem försvinner inte av sig själv.

Om beläggningen inte tas bort från tanden reagerar den med kalksalter i saliven och stelnar. Det tar bara ett dygn för placken att både bildas och bli hård tandsten.

Det går inte att ta bort tandsten med en vanlig tandborste, utan måstes tas bort av en tandläkare eller tandhygienist. Om tandstenen inte tas bort kan den på kort sikt orsaka en tandköttsinflammation och på längre sikt tandlossning.

Olika sorters tandsten

De flesta människor drabbas någon gång av någon sort av tandsten.

Det finns två olika sorters tandsten: salivsten och serumsten.

Salivsten
Salivstenen bildas nära munnens spottkörtlar. Den brukar sitta på insidan av framtänderna i underkäken. Salivstenen kan du själv se i en spegel. Det ser ut som en mörk ton i tandköttskanten.

Serumsten
Serumstenen lägger sig i inflammerade glapp mellan tand och tandkött och ser mer ut som små öar på tandytan.

Tandsten kan orsaka inflammation

Tandsten är väldigt ofta en orsak till inflammation i tandköttet. Om tandstenen får sitta ett tag börjar den luckra upp tandköttet så att det bildas små fickor där bakterier sprider sig.

Inflammation i tandköttet som orsakas av tandsten går inte att bli av med förrän tandstenen är borttagen.

Bästa sättet att förebygga skador på tänderna till följd av tandsten är att regelbundet besöka en tandhygienist som skrapar bort tandstenen med speciella verktyg.

Så förebygger du tandsten

Följ dem här 4 enkla råden för att förebygga tandstenen.

God tandhygien

God tandhygien och frekventa besök hos en tandhygienist är ett gott råd för den som vill ha tänderna kvar genom livet.

Om du upptäcker inflammation i tandköttet betyder detta att du inte varit tillräckligt noggrann med tandborstningen.

Om inflammationen inte orsakats av tandsten brukar den klinga av efter cirka två veckor med mycket noggrann munhygien.

Inspektera dina tänder noga i spegeln

Märker du att det finns tandsten på tänderna är det viktigt att inte vänta för länge innan du besöker en tandläkare eller tandhygienist.

Bakterierna i munnen delar sig var 20:e minut vilket innebär att munnen måste hantera en stor mängd nya bakterier varje dygn. Nya bakterier medför att kroppens försvar trappas upp.

Detta visar sig i att inflammationen ökar. Märker du att du alltid har tandsten när du besöker din tandhygienist kan du be om råd kring din tandborstning.

Tro inte att du inte kan drabbas

Vissa människor drabbas inte av karies på grund av genetiska faktorer. Det är lätt att bli slarvig med munhygienen när problemen inte är så kännbara. Har du tandsten är detta ett tecken på att munhygienen inte är så god som du kanske tror.

Mjuk tandborste + tandtråd = sant

Tandborstning med mjuk tandborste och tandkräm, användning av tandtråd regelbundet är en också till god hjälp om man vill behålla tänderna länge.

Svar på vanliga frågor om tandsten

Här kommer några vanliga frågor från patienter om tandsten.

Fråga 1: Hur ser tandsten ut?
Svar: Till en början är tandstenen vit porös liten massa som du kan se mellan tänderna. Denna missfärgas efter tag till en gul mörkare ton.

Fråga 2: Varför får man tandsten?
Svar: Beläggning av bakterier skapas när du äter, dem reagerar med kalksalter i din saliv och stelnar om du inte underhåller dina tänder.

Fråga 3: Vad kostar det att ta bort tandsten?
Svar: Det kostar cirka 600 – 1500 Kr.

Fråga 4: Kan jag ta bort tandsten själv?
Svar: Nej, när du har fått det är det redan för sent för dig att ta bort det. Du behöver hjälp av en tandhygienist eller en tandläkare som har specialverktyg för att ta bort tandstenen.

Fråga 5: Vad är den engelska termen för tandsten?
Svar: “Dental calculus” eller “Tartar” är de medicinska översättningarna.

ID skribent och granskare
Skribent och granskare