Tandpetare

Är det bra att använda tandpetare?

Att använda tandpetare kan vara både bra och dåligt för dina tänder.

Du kan hastigt få bort mat som fastnat mellan tänderna efter en måltid och det är alltid bra för tänderna att hålla rent i munnen.

Fördelar med att använda tandpetare / filtrera bort matrester

Användning av tandpetare kan som sagt hjälpa dig till en renare mun och renare tänder.

Fördelar med renare mun och tänder

• Förebygger karies och tandköttssjukdomar
  • Förhindrar tandförlust
  • Motverkar dålig andedräkt
  • Vitare tänder
  • Minskar risken för diabetes och lunginflammation
  • Förbättring av din allmänna hälsa
  • Du sparar pengar som du kanske annars skulle behöva lägga på tandvårdsbehandlingar

Nackdelar med att använda tandpetare

Ifall du använder tandpetare på ett felaktigt sätt kan det ha väldigt dålig inverkan på din tand- och munhälsa.

Felaktig användning av tandpetare kan leda till

• Karies
  • Skador på gamla lagningar, fyllningar och tandarbeten
  • Inflammation i tandköttet
  • Munsår och infektioner
  • Allergiska reaktioner
  • Att flisor fastnar i bakre delen av munnen eller halsen
  • Att emaljen slits i både permanenta och primära tänder
  • Dessutom rapporteras i både tandläkar- och medicinsk litteratur sällsynta fall av livshotande skador och dödsfall som orsakats av att en person råkat svälja en tandpetare. (1)(2)

Bakterier i Munnen

Just nu finns det många olika typer av bakterier i din mun. En del av dessa bakterier är bra och en del av dom orsakar problem med munhälsan. Forskare har hittat över 700 olika typer av bakterier som har upptäckts i människans mun. De flesta människor har dock bara mellan 34 och 72 olika typer av bakterier vid varje given tidpunkt. Du kanske tycker att detta låter mycket och att det borde vara dåligt, men i de flesta fall är det faktiskt inte så. Din kropp använder dessa bakterier till många bra saker.

Till exempel hjälper bakterier i din mage till att bryta ner maten för matsmältningen. Den processen börjar dock i munnen när du tuggar maten i mindre bitar. Bakterier i din saliv hjälper till att bryta ner maten ytterligare så att du kan svälja den och påbörja matsmältningsprocessen. De bakterier som hjälper till med matsmältningen kallas “probiotika” och finns i många yoghurtar som kan hjälpa dig att bli friskare. Men det finns också många dåliga bakterier som bidrar till karies, tandköttssjukdomar och hälsoproblem. Målet är att minska den dåliga sortens bakterier för att få en hälsosam och ren mun och en frisk kropp. (3)

Tandpetarens historia

Användning av tandpetare verkar vara en av de äldsta och bäst dokumenterade av alla mänskliga vanor.

En uråldrig tradition

Det har hittats tandtekniska bevis för att tandpetare användes för rengöring av tänderna av både neandertalare, aboriginer, förhistoriska indianer och de tidigaste egyptierna. Artefakter som tandpetare av silver, brons och andra ädelmetaller från antiken har också grävts fram. Under medeltiden blev det ett sätt för privilegierade européer att skilja sig från vanligt folk att bära en tandpetare i guld eller silver i ett fint fodral. (4)

Arkeologiska dokument visar att några av de tidigaste civilisationerna, från det antika Grekland och Rom till Kina, använde utsmyckade tandpetare som var snidade av elfenben, ben och silver. Och i Bibelns Gamla testamente står det att “man får ta en spricka från träet som ligger nära honom för att rengöra sina tänder”.

Genom tiderna har tandpetning både uppmuntras och avråtts. Tandpetare har använts för ceremoniella, munhygieniska och religiösa ändamål. På 1800- och 1900-talen ansågs det allmänt som ett äckligt brott mot den sociala etiketten och ett betydande hot mot munhälsan och den allmänna hälsan.

Massproduktion

Masstillverkningen av tandpetare kan spåras till Mondego River Valley i Portugal. Det var där, i den lilla kommunen Coimbra, som nunnorna i klostret Mos-teiro de Lorvão på 1500-talet började tillverka tandpetare. Lokalbefolkningen tog så småningom upp traditionen och använde endast det finaste apelsinträdet och en kniv för att tillverka tandpetarna för hand.

Regionen fick med tiden ett rykte som tandpetarindustrins världshuvudstad där de finaste tandpetarna tillverkades. Beställningar kom snart in från hela Europa och sändningar skickades så långt bort som till Nord- och Sydamerika.

När det gäller den stora massproduktionen av tandpetare får emellertid äran tillskrivas amerikanen entreprenören Charles Forster som på 1800-talet nästan på egen hand etablerade en växande marknad för massproducerade tandpetare av trä. Mot slutet av 1800-talet tillverkades det bokstavligen miljarder tandpetare varje år. År 1887 uppgick antalet till fem miljarder tandpetare, varav Forster stod för mer än hälften. (5)(6)

Slutsats

Även om tandpetare är praktiska och bekväma är de kanske inte det mest logiska eller säkra valet när du försöker få bort matrester från tänderna. Vi rekommenderar att du hellre använder tandtråd eller mellanrumsborste ifall du har det nära till hands när du har mat eller skräp som fastnat mellan tänderna. Detta är både ett bättre och säkrare sätt för rengöring mellan dina tänder.

Men det kommer komma tillfällen då tandpetare är ditt enda alternativ, använd då gärna tandpetare – men tänk då extra noga på att vara väldigt försiktig!

Läs mer om hur du kan hålla dina tänder rena och fina genom att klicka här.

Svar på vanliga frågor

• Kan tandpetare vara dåligt för tänderna?

PlusIcon
    Eftersom en tandpetare används genom att trycka ett vasst föremål mot tänderna och tandköttet kan det faktiskt göra stor skada. Det kan vara särskilt skadligt mot tandköttet, men du bör också tänka på att området på tänderna strax under tandköttslinjen också är känsligt.
  • Är det farligt att tugga på en tandpetare?

PlusIcon
    När du tuggar på tandpetare kan de splittras och gå sönder i många små bitar. Dessa flisor kan skada tandköttet, kinderna, tungan och även gommen.
Skribent och granskare

Publicerad:
2022-08-03
Senast uppdaterad:
2023-03-23
Medicinsk skribent:
Rebecca Karlström
Faktagranskare:
Sepide Hajitaheri, Farmacie kandidatexamen, Uppsala Universitet
Ansvarig utgivare:
Rebecca Karlström
Referenser