Håll dina tänder rena och fina

Det är viktigt med god tandvård och munhygien livet ut. Genom att optimera tandhälsan med noggrann skötsel kommer både tänder och tandkött vara friska länge. Vi har pratat med Hanne Sliwo, tandläkare på Tandea i Stockholm, för att ta del av de bästa råden.

Rena tänder

För att hålla din mun ren så är det viktigt att ta bort bakterier från tänderna. Genom att borsta tänderna med fluortandkräm morgon och kväll, så kan karies och inflammation i tandköttet undvikas. Även tandtråd och smala tandborstar kallade mellanrumsborstar bör användas för att komma åt ordentligt mellan tänderna.

Tandborstning

En bra tandborste ska vara tät och mjuk. När tandborsten börjar bli sliten är tandborstningen inte lika effektiv längre och då är det dags att köpa en ny. Ett förslag är att borsta tänderna i en specifik ordning och att börja på ett svåråtkomligt ställe, så att hela munnen blir noggrant borstad. En elektrisk tandborste kan ersätta en vanlig tandborste, då de lättare håller tänderna rena och hjälper om man har problem med rörelserna vid tandborstning. Som vid vanlig tandborstning är det viktigt att anpassa trycket och borsta alla tänder i munnen.

Tandkräm och munvatten

För att förebygga karies är det nödvändigt att köpa en tandkräm som innehåller fluor, med minst 1000-1500 ppm fluor. Om du vet att du har en ökad risk för att få hål i tänderna så kan man via tandvården få tillgång till fluortillskott. När vuxna och barn över sex år borstar tänderna så ska man ta mellan en till två centimeter tandkräm på tandborsten och sedan vänta minst trettio minuter med mat och dryck efter tandborstning.

Munvatten hjälper inte med att rengöra tänderna, men kan vara effektiva om det innehåller 0.2% NaF eller bakteriedödande medel. Klorhexidin är ett munvatten som dödar bakterier och stoppar bakterietillväxt i munnen och finns receptfritt på apoteket. Detta munvatten tas ofta innan operationer i munnen eller om man har skador i munnen som gör det svårare att borsta tänderna.

Tandtråd och mellanrumsborstar

Tandtråd är bra att använda om man vill rengöra mellan tänderna, där tandborsten inte kommer åt. Det finns många olika typer av tandtråd, exempelvis med fluor eller tandtråd som har en bygelhållare. För att komma igång med tandtråden går det alltid att fråga tandvårdspersonal om hjälp. Tandtråd är bra att använda innan tandborstning för att fluortandkrämen sen kan ta hand om de bakterier som kommit fram.

Mellanrumsborste är bra att använda om man har stora mellanrum mellan tänderna. Borstarna ska passa mellan tänderna, så därför är det viktigt att byta till en smalare borste om man upplever att det är svårt att komma åt med mellanrumsborsten. Tandvårdspersonal kan vägleda i storleken och visa hur man använder en mellanrumsborste. Efter att tandtråd eller mellanrumsborste har använts uppstår lätt blödningar mellan tänderna, vilket främst beror på att tandköttet är känsligt då det inte rengjorts tillräckligt ofta.

För att förhindra beläggningar på tungan vilket kan ge dålig andedräkt, så kan man göra rent tungan med sin tandborste eller köpa en tungskrapa på apoteket.

Boka tandläkare nära dig – till bästa pris