Vad är en rotfyllning?

Om pulpan blivit inflammerad eller infekterats av bakterier bör du göra en rotfyllning. Syftet är att ta bort alla bakterier och tandens inre mjukvävnad och rengöra rotkanalerna. Sedan fylls de rengjorda kanalerna med ett slags cement som sluter tätt och förhindrar nya infektioner.

Därför görs en rotfyllning

Det kan finnas flera orsaker till varför man gör en rotfyllning. Vanligtvis gör man det när pulpan är inflammerad eller infekterats av bakterier till följd av ett hål i tanden som inte lagats i tid. Dock kan det finns flera andra orsaker varför en rotfyllning är nödvändig.

• En tidigare rotfylld tand som inte håller tätt för bakterier. Om bakterier kommer djupt in i tanden så kan det förvärra en tidigare skada på pulpan.
  • Ibland kan du behöva stärka upp tänderna med en rotfyllning om du ska fästa en bro eller krona. Tandläkaren avgör om dina tänder är för svaga för att fästa en bro eller krona.
  • Om tanden utsatts för fysiska skador såsom ett slag eller fall, kan den behöva rotfyllas. En tand som mörknar kan vara en indikation på att pulpan är skadad.

Rotfyllning – steg för steg

En rotfyllning består av flera steg och kräver en del förberedelser.

Inför behandlingen

Om du behöver göra en rotfyllning till följd av en infektion, börjar tandläkaren med att borra i tanden, ända in i pulpan. Den mjuka infekterade mjukvävnaden tas bort och tanden rensas på bakterier. Det som blir kvar är den hårda och friska tandytan. Rotkanalen måste sedan filas så att den blir jämn och slät. Behandlingen görs under bedövning då det kan göra ont.

Behandlingen

Hur lång tid en rotfyllning tar beror på antal tänder som behöver rotfyllas och var i munnen de sitter. Det kan kräva flera besök hos tandläkaren. I vissa fall kan tanden rotfyllas direkt, medan det i andra fall kan ta flera veckor. För att tandläkaren ska vara säker att tanden är fri från bakterier kan du få en tillfällig bakteriedödande rotfyllning under några veckor innan den riktiga rotfyllningen görs.

Vilket material som används varierar, men oftast är det ett slags cement. Tandläkaren använder sig av en gummispets som stoppas ner i rotkanalen som sedan fylls och förseglas med rotfyllningsmaterialet. Därefter sätts en krona på den fyllda tanden. När behandlingen är färdig tas röntgenbilder  för att se om rotkanalen är helt fylld och tät.

Behandlingen gör inte ont och du behöver inte någon bedövning.

Rotfyllning steg för steg

Efter behandlingen

En rotfylld tand kan kännas skör och öm. Detta går dock över, men känns det jobbigt så kan du äta smärtstillande läkemedel för att lindra smärtan. Om smärtan inte släpper efter en längre tid bör du kontakta din tandläkare.

När rotfyllningen misslyckas

Det är sällan en rotfyllning misslyckas, men det kan finnas situationer då rotfyllningen inte sluter tätt. Då finns det en risk att bakterier tar sig i tanden och orsakar en infektion. Det märks oftast genom att tanden blir öm. I sådana fall behöver tandläkaren göra en ny rotfyllning.

Har du en krona, bro eller ett stift kan det bli svårt att göra en ny rotfyllning då rotkanalen är blockerad. Då kan tandläkaren behöva dra bort tanden eller göra en rotspetsoperation.