Tungskrapa

Tungskrapning är ett snabbt sätt att få bättre munhälsa och motverka dålig andedräkt genom att avlägsna extra partiklar från tungans yta. Det görs med en tungskrapa som är ett litet, lätt rundat verktyg av plast eller metall.

Medicinsk skribent: Rebecca Karlström

Tungskrapa i metall och plast

Tungskrapa motverkar Dålig Andedräkt och ger andra Fördelar

Med tiden kan skräp, bakterier och döda celler samlas på tungan. Detta kan leda till dålig andedräkt och ha en negativ inverkan på din allmänna hälsa.

Användning av tungskrapa hjälper dig att

• Förbättra ditt smaksinne. Äldre forskning tyder på att användning av en tungskrapa två gånger dagligen kan förbättra ditt smaksinne. Din tunga kan bättre skilja mellan bittra, söta, salta och sura smaker. (1)
  • Förbättra utseendet på din tunga. Ansamling av överflödigt skräp kan leda till att din tunga får ett vitt, belagt utseende. Daglig skrapning kan hjälpa att ta bort denna beläggning och förhindra att den återkommer. (2)
  • Ta bort bakterier. Forskare i en studie från 2005 fann att användning av en tungskrapa två gånger om dagen i sju dagar minskade den totala förekomsten av streptokocker och bakterietyper som är kända för att orsaka dålig andedräkt och karies munnen. (3)
  • Motverkar dålig andedräkt. Även om tungskrapning inte kan ersätta tandborstning kan skrapning göra vissa saker bättre. Forskare i en studie från 2004 fann att skrapning var effektivare än att borsta tänderna när det gällde att avlägsna luktframkallande bakterier. (4)
  • Förbättrar den allmänna hälsan. Att avlägsna bakterier är nyckeln till att förebygga karies, tandköttssjukdomar och andra tillstånd som påverkar munnen. Att rengöra tungan hjälper till bra med detta. (5)
  • Skrapning av tungan kan hjälpa till att rensa dessa bakterier från munnen och förbättra tungans utseende och allmänna känsla. (6)

Så Använder du en Tungskrapa

Det är relativt enkelt att rengöra tungan och kräver minimal utrustning. Man kan använda en särskild tungskrapa eller en tandborste. En tungskrapa brukar vara antingen en skedliknande form eller en U-formad metallanordning med två handtag.

Rengöring av tungan med tungskrapa

• När du är färdigt med tandborstning och tandtråd, öppna munnen så mycket du kan och placera försiktigt den rundade kanten på tungskrapan mot baksidan av tungan. Gå så långt bak som du bekvämt kan utan att kvävas.
  • Medan du trycker försiktigt på tungan med skrapan, drar du den långsamt framåt mot spetsen. Skrapa alltid bakifrån och framåt.
  • Skölj skrapan med varmt vatten efter första gången.
  • Upprepa skrapningen vid behov tills du har skrapat hela tungan.
  • Skölj munnen med vatten och spotta sedan ut det.
  • Tvätta tungskrapan noggrant med tvål och varmt vatten. Förvara tungskrapan på ett rent och torrt ställe mellan användningarna.
  • Du kan behöva upprepa denna process flera gånger under dagen eftersom bakterier och svavelföreningar byggs upp kontinuerligt.

Möjliga risker och biverkningar

Skrapning av tungan är en smärtfri procedur med låg risk.

Om tungskrapning orsakar smärta eller ger blödning ska personen sluta använda skrapan. De kanske använder den med för stor kraft, eller så kan det finnas ojämna kanter på skrapan som kan skada tungan. Det är också möjligt att skära av tungans yta med en skrapa. Kom ihåg att använda ett fast, mjukt tryck. Kom ihåg att inspektera din skrapa regelbundet för att se om den har grova kanter.

Det är viktigt att undvika att placera skrapan för långt bak på tungan, eftersom detta kan aktivera kräkreflexen.

Om du använder en tungskrapa och märker att symtomen förvärras eller att tungan känns öm eller smärtsam bör du ta kontakt med din tandläkare eller tandhygienist. Tandläkaren kan hjälpa dig att avgöra om det finns underliggande tillstånd som kan orsaka sämre andedräkt samt ge tungan ett onormalt utseende.

Tungskrapans Historia

Skrapning och borstning av tungan har praktiserats i århundraden i Europa, Afrika, Arabien, Indien och Sydamerika, men var ända in på 1970-talet nästan helt okända i västerländska civilisationer. Tungskrapor har tillverkats av tunna, flexibla delar av trä, olika metaller, elfenben, pärlemor, valben, celluloid, sköldpaddor och plast.

Det var också den forskning som gjordes på 70-talet som skapade ett förnyat intresse för produkter som rengör tungan. Det visa sig då att antalet plackbildande streptokocker ökade tiofaldigt efter en vecka utan tandborstning av tungan. (7)

ID skribent och granskare
Skribent och granskare

Publicerad: 2021-06-23
Senast uppdaterad: 2021-06-23
Medicinsk skribent: Rebecca Karlström
Faktagranskare: Sepide Hajitaheri, Farmacie kandidatexamen, Uppsala Universitet
Ansvarig utgivare: Sepide Hajitaheri, COO

Referenser

1. wiley.com “Impact of tongue cleansers on microbial load and taste”, https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.0303-6979.2004.00507.x (hämtad 2021-06-23)
  2. wiley.com “Impact of tongue cleansers on microbial load and taste”, https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.0303-6979.2004.00507.x (hämtad 2021-06-23)
  3. nih.gov “The effect of tongue scraper on mutans streptococci and lactobacilli in patients with caries and periodontal disease”, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16032940 (hämtad 2021-06-23)
  4. wiley.com “Tongue-Cleaning Methods: A Comparative Clinical Trial Employing a Toothbrush and a Tongue Scraper”, https://aap.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1902/jop.2004.75.7.1009 (hämtad 2021-06-23)
  5. wiley.com “Impact of tongue cleansers on microbial load and taste”, https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.0303-6979.2004.00507.x (hämtad 2021-06-23)
  6. nih.gov “The effect of tongue scraper on mutans streptococci and lactobacilli in patients with caries and periodontal disease”, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16032940 (hämtad 2021-06-23)
  7. sciencedirect.com “Oral hygiene: a history of tongue scraping and brushing”, https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0002817716304536 (hämtad 2021-06-23)

Svar på vanliga frågor om tungskrapa

• Ska du använda tungskrapa före eller efter tandborstning?

PlusIcon
    De flesta experter rekommenderar att du gör det efter du borstar tänderna antingen på morgonen eller kvällen.
  • Vad händer om du skrapar tungan för hårt?

PlusIcon
    Tungan är tämligen motståndskraftig, men att skrapa för hårt och för ofta kan orsaka lokalt trauma på tungan. Du gör bäst i att skrapa försiktigt och regelbundet!
  • Hur ofta behöver du använda tungskrapa?

PlusIcon
    Rengör tungan åtminstone en gång om dagen, men gärna mer.