Skadat en tand

Det finns flera tecken på att en tand är skadad, men alla skador behöver inte nödvändigtvis behandlas. Om du skadar en tand ska du kontakta en tandläkare för att få en diagnos och information om vad som eventuellt behöver göras.

Jag har skadat en tand

Kontakta alltid en tandläkare om du har skadat en eller flera tänder. En tand kan vara skadad på flera sätt och ge olika symptom. Om du är osäker på om du behöver akuttandvård så kan du ringa din tandläkare eller en akuttandläkare för att rådgöra om detta.

Känns tanden lös?

Om tanden känns lös länge kan det vara ett tecken på att den inte läkt rätt. Det är viktigt att få detta justerat för att undvika problem senare.

Rosa tand betyder blödning

Det händer att en tand skadas utan att den lossnar. Till en början märker du kanske ingenting men efter ett tag börjar tanden ändra färg. Om färgen är rosa betyder det att det blivit en blödning i tanden. Detta brukar oftast läkas av sig själv.

Gul tand betyder förkalkning

En gul färg innebär att det blivit en förkalkning inne i tanden. Detta är inte farligt och behöver inte behandlas. Vill du få tillbaka tandens naturliga färg kan du täcka tanden med en porslinsfasad. En tandblekning fungerar inte eftersom den bara arbetar med missfärgningar på emaljen.

En infekterad tand
En grå tand tyder på infektion. I dessa fall krävs oftast en rotfyllning.

Grå tand betyder infektion

En grå tand tyder på en infektion. En infekterad tand kan läka men det är ofta nödvändigt med en rotfyllning för att undvika komplikationer. Kontakta en tandläkare om du misstänker att det är en infektion.

Min tand gör ont

Om smärtan inte avtar med tiden bör du kontakta en tandläkare för observation. Inflammationer behöver behandlas med läkemedel.

Svullnad eller blåsor

Svullnader och blåsor runt den skadade tanden är ett tecken på att allt inte står rätt till. En isande känsla eller känselbortfall är inte en del av läkningsprocessen. Kontakta en tandläkare snarast.