När visdomständerna ger dig problem

Visdomständerna sitter längst bak i käken och växer normalt ut vid 18-25-årsåldern. I de flesta fall växer de ut smärtfritt, men för vissa kan visdomständerna orsaka oerhörd smärta och bli inflammerade.

Visdomstand ger problemNär det inte finns plats i käken

Smärta eller andra problem som har med visdomständerna att göra kan bero på olika saker. I många fall beror det på att det inte finns tillräckligt med utrymme för den växande visdomstanden i käken.

En visdomstand som smärtar på grund av platsbrist i käken kan dras ut med en tång eller opereras bort. Hur mycket av tanden som växt ut avgör vilken av metoderna som väljs. En visdomstand som vuxit ut så pass mycket att tandläkaren kan greppa tag om den med en tång dras vanligtvis ut. Operation är endast ett alternativ om visdomstanden inte vuxit ut så mycket eller har ett utseende som gör det svårt att dra ut den med en tång.

Båda behandlingarna görs med lokalbedövning.

I en del fall är det bättre att låta visdomstanden sitta kvar. Detta gäller främst bland personer som är i medelåldern och bland äldre där visdomständerna sitter djupt inne i käkbenet. Såret efter operationen läker dåligt och det kan bildas fickor i tandköttet där bakterier kan samlas.

Inflammation runt visdomstanden

Om visdomstanden växer ut väldigt långsamt eller inte kommer fram alls kan fickor runt tanden uppstå där bakterier kan samlas och orsaka akut inflammation. Akut inflammation orsakar stor smärta och leder till att kinden svullnar, du får problem med att gapa och får feber.

Då inflammationen beror på en bakterieinfektion, finns det en risk att infektionen sprider sig ner i halsen och ge andningssvårigheter.

Får du en svullnad i halsen ska du alltid kontakta din tandläkare eller läkare.

Skador på närliggande tänder

När det är ont om utrymme i käken hamnar visdomstanden i ett lutande läge när den kommer fram. Kronan på tanden kan i sådana fall trycka mot tandroten på tanden framför och orsaka skador.

Om skadorna är allvarliga är det bättre att ta bort den skadade tanden istället för visdomstanden. Då får visdomstanden utrymme att växa upp och ersätta den borttagna tanden.