Så förebygger du tandsten

Tandsten är ett vanligt problem som drabbar de flesta av oss någon gång i livet. Det är dock enkelt att undvika, om man är noggrann med tandborsten och tandtråden.

Minimera risken att drabbas av tandsten med noggrann tandborstning morgon och kväll

Tandsten är ett mycket vanligt tandbesvär, som ofta upptäcks genom att den orsakar dålig andedräkt. Det finns två olika typer av tandsten där den ena hittas precis ovan tandköttsranden och den andra strax under, i tandköttsfickorna. Båda typer av tandsten orsakar dålig andedräkt, men på lång sikt även allvarligare besvär. Den tandsten som bildas ovanför tandköttsranden gör det svårare för dig att hålla rent, vilket i sin tur innebär en risk för inflammation i tandköttet. Även den typen av tandsten som återfinns i tandköttsfickorna kan orsaka inflammation. Inflammationen i tandköttet kan, om den inte behandlas, leda till tandlossning.

Du kan dock med enkla medel minimera risken att drabbas av tandsten. Utöver att regelbundet gå till din tandläkare och tandhygienist är din vardagliga tandvård i hemmet mycket viktig. Varje morgon och kväll bör du borsta tänderna noggrant med en mjuk tandborste och tandkräm med fluor. Du bör dessutom regelbundet använda tandtråd eller liknande verktyg, som tandstickor och mellanrumsborstar, för att få rent där tandborsten inte kommer åt.

Så använder du tandtråd

• Välj en tandtråd som är vaxad och platt, för att den enkelt ska kunna föras ned mellan tänderna.
  • Ta tag i tråden med båda händer. Ett bra tips är att vira tråden runt ett finger på respektive hand för att få ett bra grepp.
  • Hitta ett lagom tryck och för tråden fram och tillbaka medan du sänker ned den mellan två tänder. Var försiktig så du inte trycker för hårt mot tandköttet.
  • Tryck tråden åt ett håll i taget, på vardera tand ned mot tandköttet.
  • Dra försiktigt fram och tillbaka.
  • Upprepa ett par gånger och jobba dig sedan runt hela munnen, tills du rengjort alla mellanrum.

Var det länge sedan du var hos din tandläkare eller tandhygienist? Boka tid redan idag, och bli kvitt tandsten och dålig andedräkt hos en tandläkare nära dig!