Kronisk halitos – orsaker och förebyggande åtgärder

Alla drabbas någon gång av tillfällig dålig andedräkt, halitos. Oftast sker det på grund av dålig munhygien, muntorrhet och sjukdomar och mediciner. Men för en halv miljon svenskar är besvären så allvarliga att de tvingas leva med långvarig dålig andedräkt, kronisk halitos.

Orsaker till kronisk halitos

Precis som tillfällig dålig andedräkt beror kronisk dålig andedräkt på en rad olika faktorer – och det är inte alltid lätt att veta vilken eller vilka.

Dålig munhygien

Det är lätt att tro att det du stoppar i munnen är den huvudsakliga orsaken till kronisk dålig andedräkt. Men hur du sköter munhygien är faktiskt den enskilt största boven till den dåliga andedräkten. Personer som inte sköter sin munhygien ordentligt har oftast matrester i  munnen och bakteriebeläggningar på tungan och tänderna som avger illaluktande svavelgaser. Se därför till att sköta din munhygien.

Muntorrhet

När vi äter börjar nedbrytningsprocessen redan i munnen. Dels genom att tänderna tuggar sönder maten, men även salivet som, med hjälp av enzymer, bryter ner maten i ännu mindre beståndsdelar. Förutom att bryta ner maten, ser även salivet till att hålla oönskade bakterier borta från munnen.

När salivproduktionen är låg blir vi torra i munnen. En torr mun gynnar bakterietillväxt och leder således till dålig andedräkt. Det är inte ovanligt att personer som lider av långvarig muntorrhet även lider av kronisk dålig andedräkt. Se därför till att behandla din muntorrhet, antingen på egen hand eller på klinik.

Sjukdomar och medicin

Dålig andedräkt kan även orsakas av sjukdomar och mediciner. En del mediciner minskar salivproduktionen, vilket ökar bakterietillväxten i munnen. Dessutom innehåller vissa mediciner som antibiotika ämnen som ger upphov till dålig lukt.

Även sjukdomar som diabetes, njursvikt och sjukdomar i luftvägarna kan orsaka dålig andedräkt genom att utsöndra illaluktande ämnen via lungorna.

Maten påverkar – men inte så mycket

En vanlig uppfattning är att maten vi äter har en stor påverkan på andedräkten. Men sanningen är att maten påverkar relativt lite.

Mat som kan orsaka dålig andedräkt är kött, fisk och mjölkprodukter. De innehåller nämligen proteiner med svavelföreningar.

Dålig andedräkt från halsen

Munbakterierna som bryter ner maten kan även samlas i vecken på halsmandlarna, tonsiller, och orsaka dålig andedräkt. Har du en infektion i tonsillerna förstoras de och vecken blir djupare. Detta kan orsaka bakteriebeläggningar, plack. Då det är svårare att komma åt bakterierna i halsmandlarna än i munnen, är det därför viktigt att ha en god munhygien för att minska risken att bakterierna hamnar där.

Dålig andedräkt från magen

Dålig andedräkt kan även komma från gaser i magen. Dock är det inte så vanligt som många kanske tror.

Förebygg och behandla

Vare sig din dåliga andedräkt är tillfällig eller kronisk, finns det mycket du kan göra själv. Dessutom kan du få effektiv behandling hos en tandläkare eller tandhygienist.

Sköt munhygienen

Då den huvudsakliga orsaken till dålig andedräkt beror på bakterier på tänderna och tungan, är det väldigt viktigt att hålla munnen ren.

Borsta tänderna med fluortandkräm både morgon och kväll. Komplettera tandborstningen med tandtråd. Saknar du en tand eller har förstorade mellanrum mellan tänderna bör du använda en mellanrumsborste istället.

Vid behov, skrapa tungan med en tungskrapa. Bakteriebeläggning på tungan märks genom att tungan har en gråvit, gul eller brunaktig ton istället för rosa.

Öka salivproduktionen

Lider du av muntorrhet kan du använda sockerfritt tuggummi eller sugtabletter för att stimulera salivproduktionen. Du kan även köpa tabletter på apotek som ökar salivproduktionen.

Förbättra andedräkten med zink

Zink är ett grundämne som effektivt binder svavelföreningar och minskar därmed dålig andedräkt. Använd tandkräm och bakteriedödande munskölj som innehåller zink för att effektivt motverka dålig andedräkt.

Sök vård hos en tandläkare

Besväras du av dålig andedräkt så pass mycket att du går och tänker på det hela tiden bör du söka vård hos en tandläkare. Detsamma gäller om du har bakteriebeläggning på tungan som du inte kan ta bort själv eller lider av långvarig muntorrhet.