Tandvård för vuxna

I Sverige är tandvård gratis för personer upp till 22 år. Personer över 23 år kan få ett årligt tandvårdsbidrag för att bekosta sin tandvårdsbehandling. Tandvårdsbidragets belopp, 300 eller 600 kr, beror på åldern och kan sparas högst två år.

Tandvård för vuxna – så fungerar det

Tandläkare undersöker en kvinnlig patient.Besöker du din tandläkare eller tandhygienist en gång om året kan du effektivt minska uppkomsten av tandsjukdomar och på det sättet undvika större åtgärder. Tandvårdsbidraget betalas ut direkt till vårdgivaren och kan sparas i två år. Därför räcker det att du meddelar din tandläkare att du önskar använda tandvårdsbidraget vid undersökningen.

När du får tandvärk och andra besvär med tänderna handlar det ofta på att du slarvat med munhygienen under en längre tid och hoppat över kontroller hos tandläkaren. Problem med tänderna kan också bero på andra saker som att du gnisslat tänder och därför slitit mycket på emaljen eller att du råkat ut för en olycka.

Om tandvården kostar mer än 3000 kronor under ett år finns ett högkostnadsskydd, en tandvårdsersättning, som innebär att staten går in och betalar 50 procent av kostnaden som överstiger 3000 kronor.

Överstiger kostnaden 15 000 kronor betalar staten 85 procent av kostnaden som överstiger 15 000 kronor.

När gäller det?

Tandvårdsersättningen gäller oavsett vilken tandläkarmottagning du väljer. Men det är viktigt att du själv ser över prislistan innan du påbörjar en större behandling. Försäkringskassan följer en referensprislista. Om du väljer att gå till en tandläkare där priset för en behandling överskrider vad den bör kosta enligt referensprislistan får du bekosta mellanskillnaden själv.

Alla tandläkare i Sverige är skyldiga att ha en tydlig prislista där du kan se försäkringskassans referenspriser. Kosmetiska behandlingar omfattas inte av tandvårdsersättningen.

Del av sjukdomsbehandling

Om du är i behov av tandvård som en del av en sjukdomsbehandling skriver läkaren en remiss till tandvården. Tandläkaren skickar i sin tur ett underlag till landstinget som gör en bedömning om tandvården är viktig för sjukdomsbehandlingen. När tandvård räknas som en del av annan sjukvårdsbehandling är priset det samma som i den vanliga sjukvården och ingår i sjukvårdens högkostnadsskydd.

Några exempel på sjukdomar där tandvård är nödvändigt är tandskada vid epileptiskt anfall, skador på käke vid tumörsjukdom eller muntorrhet orsakad av strålbehandling. Fråga alltid din läkare om tandvården ingår i behandlingen.

Abonnemangstandvård

En del tandvårdskliniker erbjuder abonnemangstandvård för att patienten ska kunna minska kostnaderna för tandvård. Ett abonnemang hos tandvården innebär att du tecknar ett avtal med den tandläkare du väljer att gå till. Du kan se avtalet som en försäkring som ger tandvård till ett fast pris under tre år.

Ett abonnemangsavtal ska enligt försäkringskassan omfatta undersökningar och utredningar, hälsofrämjande insatser, reparativ vård samt behandling av sjukdoms- och smärttillstånd. Abonnemangstandvården infördes 2011 för att medverka till att de som av ekonomiska skäl valt att avstå från tandvård i större utsträckning ska ha möjlighet att få hjälp innan det gått för långt.

Arbetsgivare

En del arbetsgivare erbjuder arbetstagarna bidrag till tandvård. Hör med din arbetsgivare vad som gäller. Om du tar hand om tänderna genom livet kan du undvika problem med tandlossning, karies och infektioner när du blir äldre.