Hur blir man av med tandvärk på natten?

Att ha tandvärk gör väldigt ont, speciellt på natten då det kan leda till svårigheter att somna. Här får du 8 tips att lindra din tandvärk så att du kan somna.

Medicinsk skribent: Rebecca Karlström

På natten kan det vara svårt att behandla tandvärk, eftersom det kan vara svårt att få en vårdtid eller ha något som distraherar från smärtan. Om man får nattlig tandvärk, så finns det dock vissa lösningar för att få lindring och därmed kunna sova ordentligt. Nedan följer några tips till hur man kan underlätta tandvärk.

Åtta sätt att behandla nattlig tandvärk

Tecknad bild av en ledsen tand som illustrerar tandvärk1. Smärtstillande

Att ta vanliga smärtstillande läkemedel är ett enkelt och lätt sätt att lindra relativt lätt tandvärk. Ta aldrig mer än vad som rekommenderas på förpackningen.

2. Kall kompress

Använd en kall kompress för att lätta på smärtan då du har tandvärk. Lägg en påse med is inslagen i en handduk mot sidan av munnen som är påverkad för att dra ihop blodkärlen, vilket då kan minska smärtan tillräckligt för att kunna somna. En kall kompress kan sättas på området som smärtar i 15-20 minuter varje timme för att lindra smärtan innan du ska sova.

3. Upphöjning

När blod ansamlas i huvudet kan det orsaka ytterligare smärta och inflammation. För somliga kan det fungera att höja upp huvudet med en eller två extrakuddar för att lindra smärtan tillräckligt för att kunna somna.

4. Skölja med saltvatten

Att skölja munnen med vanligt saltvatten är en vanlig hemmakur för att hjälpa med tandvärk. Saltvatten är naturligt antibakteriellt och kan därför minska inflammation, vilket också kan skydda tänderna från infektion. När man sköljer munnen med saltvatten kan även matrester och annat som fastnat mellan tänderna försvinna.

5. Skölj munnen med väteperoxid

Om du har en allvarlig tandköttsinflammation som ofta efterföljer dålig munhygien, leder det ofta till smärtor, blödande tandkött eller tänder som lossnar. En studie visade att om man sköljer munnen med väteperoxid-innehållande munvatten så minskar plack och ovannämnda problem. Väteperoxid kan köpas på apoteket.

Barn bör inte inta väteperoxid i munnen, då de kan råka svälja blandningen.

6. Te med pepparmintsmak

Skölj din mun med te smaksatt med pepparmint eller sug på en tepåse innehållande pepparmint för att tillfälligt lätta på smärtan från tänderna. Pepparmint ska vara antibakteriellt och innehålla antioxidanter vilket därför kan hjälpa med infektioner av olika slag. Mentol, som också finns i pepparmint, har också en milt bedövande effekt på känsliga områden.

7. Kryddnejlika

Kryddnejlika innehåller höga halter av en antioxidant kallad eugenol, vilket kan lindra smärta associerad med tandvärk. En studie har visat att eugenol är effektivt för patienter som dragit ut en tand, med smärtlindring och hindrandet av inflammation som följd.

Då eugenol har en lokalbedövande funktion, så kan malen kryddnejlika blötas i vatten för att göra en kräm. Applicera sedan krämen på tanden eller lägg den hemmagjorda krämen i en tom tepåse och lägg denna i munnen.

Det går även att försiktigt tugga eller suga på en kryddnejlika och sen sätta den nära den värkande tanden för att lindra smärtan. Detta är inte rekommenderat för barn, då de kan råka svälja den taggiga kryddnejlikan vilket kan vara smärtsamt.

8. Vitlök

Vitlök är en vanlig ingrediens som många har hemma och den kan även användas för att lindra smärtan vid tandvärk. Allicin är ett ämne som bildas i vitlök och har en stark antibakteriell effekt, vilket kan hjälpa att avdöda bakterier i munnen som kan leda till hål.

Dela en vitlöksklyfta och sätt den nära tanden för att lindra smärtan. Dock kan smaken av rå vitlök vara för starkt för somliga, så det är inte lösningen för alla med tandsmärta.

Sök alltid hjälp hos tandvården om din tandvärk består, för rengöring och/eller starkare smärtstillande medel.

Boka tandläkare nära dig – till bästa pris

Skribent och granskare

Publicerad:
2021-10-01
Senast uppdaterad:
2023-11-09
Medicinsk skribent:
Rebecca Karlström
Faktagranskare:
Sepide Hajitaheri, Farmacie kandidatexamen, Uppsala Universitet
Ansvarig utgivare:
Rebecca Karlström