Kariologi

Kariologi är läran om karies. Karies kan orsaka skada på emaljen. Om detta inte behandlas kan det bli hål i tanden.

Hur uppstår karies?

kariologiNär du äter eller dricker något bildar skadliga bakterier en syra på tanden som luckrar upp tandens emalj och orsakar hål i tänderna, karies. Syraangreppet pågår i ungefär en halvtimme efter att du har ätit.

Tänder som sitter långt bak i munnen eller tandytorna mellan tänderna har en större risk att drabbas. Detta för att det är svårare att hålla dessa områden rena och bakterier får då frodas i fred.

Detta ökar risken för karies

Muntorrhet

Saliv neutraliserar den skadliga syran. Därför är muntorrhet en stor riskfaktor för karies.

Hög ålder

Äldre personer har en minskad salivproduktion. Och vid muntorrhet ökar risken för karies.

Småätande

Efter att du har ätit något så arbetar saliven med att stoppa syraattackerna. Om du äter för ofta hinner inte munnen sköta detta.

Socker

När du äter socker eller kolhydrater reagerar bakterierna med att bilda skadlig syra.

Slarv med tandborste och tandtråd

Du måste borsta tänderna noggrant för att bakterierna inte ska få frodas i fred. Var även noggrann med tandtråd eller mellanrumsborstar mellan tänderna.

Så känns ett hål i tanden

Om du har ett hål kan du ha ilningar eller känna att det gör ont när du tuggar. Om du har tandvärk är skadan oftast stor och det är risk att tandens pulpa skadats.

Behandling

Karies kan behandlas med fluor. Om skadan är djup måste man borra och rengöra för att få bort all karies.