Tandimplantat

Tandimplantat används när du förlorat en eller flera tänder och vill ha en permanent, hållbar och verklighetstrogen protes i munnen.

Behöver du tandimplantat?Digital bild på tandimplantat

Tandimplantat är en permanent och verklighetstrogen lösning för dig som behöver tandersättning.
Fördelarna med ett tandimplantat är att det både känns och ser ut som riktiga tänder. Dessutom är behandlingen permanent, till skillnad från de avtagbara tandproteser som finns.
Däremot kan en avtagbar tandprotes fungera bättre för vissa patienter. Det finns exempelvis de som har alldeles för dålig kvalité på käkbenet för att kunna ha ett tandimplantat.

Så går operationen till

Tandimplantatet fästs i käkbenet med hjälp av titanskruvar.
Det första som kirurgen gör är att borra i käkbenet efter en specialanpassad mall, för att förbereda för skruvarna. Det är själva skruvarna som är implantaten.
Efter att det borrats i käkbenet fäster man dit titanskruvarna. På implantatskruvarna fäster man de så kallade distanserna som är en slags förlängning av skruven. På distansen monteras slutligen den konstgjorda tandkronan. Skruvarna växer fast i käkbenet helt och hållet efter en tid.
Efter operationen kan man däremot vara öm och ha ont i några dagar, men det går alldeles utmärkt att ta smärtstillande tabletter. Käkkirurgen brukar alltid ordinera smärtstillande efter operationen.

Förberedelser

För att kunna genomföra käkkirurgi och tandimplantat är det mycket viktigt att kirurgen undersöker käkbenet noggrant innan. Man måste nämligen säkert kunna säga att käkbenet håller för implantatet. Är benet för poröst kan inte skruvarna fästa.
Inför operationen behöver man inte tänka på något speciellt då man utför operationen med lokalbedövning. Dagens lokalbedövningar är mycket effektiva och man känner ingenting under själva ingreppet.

Skötsel

När du har ett tandimplantat är det minst lika viktigt att hålla rent och sköta om sin munhygien. Det är nämligen så att även implantatet kan drabbas av tandsjukdomar som i allra värsta fall kan sluta med att det faller ut, vilket kallas för periimplantit.
Rökning kan också skada ett tandimplantat. Vill du ha en snygg och hållbar tandersättning bör du därför överväga att sluta röka.

Återbesök

För att på bästa sätt undvika att få sjukdomar kring implantatet bör du regelbundet gå till en tandhygienist för att kontrollera att allt ser bra ut.
Du brukar dessutom få komma på återbesök under de första åren för att röntga käken och se att tandimplantatet sitter som det ska. Skulle du av någon anledning få en infektion kan det nämligen göra att implantatet lossnar.