Tandpressning

Om du gnisslar eller biter ihop tänderna under natten kan det leda till ömma käkar och huvudvärk på morgonen. Med hjälp av en bettskena kan du avlasta käkarna och undvika problemen, samt minskar du risken att tänderna slits.
Bettskena
En bettskena kan hjälpa dig som gnisslar eller pressar tänderna när du sover.

En bettskena används som hjälp mot tandpressning och tandgnissling som idag är något av en folksjukdom. Var tredje person drabbas någon gång under sin livstid.

Små barn kan ibland gnissla tänder i samband med att nya tänder växer ut och käken förändras. Men ofta brukar gnisslandet sluta av sig själv när den nya tandraden är på plats.

Börjar du gnissla tänder som tonåring eller vuxen är det svårare att komma till rätta med problemet. Detta eftersom orsaken till tandgnissel i vuxen ålder i majoriteten av fallen beror på stress och en del andra faktorer.

Symptom på tandpressning och gnissling

Eftersom tandgnissling och tandpressning ofta sker när du sover kan det vara svårt att veta om du är drabbad. Men även om du är vaken kan det vara svårt att upptäcka.

Symtomen för tandgnissling och tandpressning skiljer sig – man får mer besvär av att pressa tänderna.

När du gnisslar tänder slits tänderna snabbare och ytorna nöts – i synnerhet fram- och hörntänder. I vissa fall blir kanterna på tänderna taggiga eller vassa.

En tandläkare kan se på tändernas ytor om du gnisslar tänder eftersom tänderna slits snabbare än normalt. Det är viktigt att ta ovanstående symptom på allvar för att komma tillrätta med problemet.

Huvudvärk, trötthet, ont i käkarna, svårt att gapa och värk i tandköttet är vanliga symptom på att du pressar ihop käkarna för hårt. Det kan även kännas som om du har migrän.

Orsak till tandpressning

Det finns flera samverkande faktorer som orsakar tandgnissling och tandpressning.

• Ärftliga faktorer
  • Lågt pH-värde i munnen
  • Hög konsumtion av sura drycker
  • Sura uppstötningar och kräkningar

Förebygg symptomen

Det finns en hel del saker du kan göra själv för att undvika eller lindra symtomen. Bland annat bör du sluta dricka sura drycker. Om du ändå dricker sura drycker är det viktigt att skölja munnen.

Är du torr i munnen eller har för lite saliv kan du prova saliversättningsmedel som går att köpa receptfritt på apotek. Alternativt att tugga sockerfritt tuggummi för att öka salivproduktionen.

Behandling av tandpressning och tandgnissling

Träningsprogram

Ett träningsprogram kan hjälpa dig att inte pressa ihop käkarna. Med hjälp av övningar slappnar käkmusklerna av och blir mer samordnade. Övningarna gör du ett par gånger om dagen och tar några minuter att utföra.

Smärtstillande och antiinflammatorisk medicin

Om du drabbas av svåra besvär kan du behöva läkemedel. Det är viktigt att ta kontakt med en tandläkare för att lindra de akuta besvären så att man senare ska kunna ta itu med de bakomliggande orsakerna. För att lindra smärta och inflammationer i gom och tandkött kan du behöva äta smärtlindrande och antiinflammatoriska läkemedel under en tid.

Använd en bettskena

Har du huvudvärk eller ömma käkar som beror på att du gnisslar eller pressar tänderna kan en bettskena vara en bra behandlingsmetod. En bettskena stabiliserar käken och avlastar trycket från käkmusklerna. Du undviker därför många problem som ömmande käkar, huvudvärk och slitna tänder.

En bettskena är en formgjuten plastskena som isitter käken under natten och är anpassad för just dig.Hur länge du behöver en bettskena varierar.

Byt ut bettskenan ofta

Det är viktigt att du besöker en tandläkare regelbundet för att slipa till och anpassa skenan så att käkarna alltid är i rätt läge. En bettskena ser till att käkarna positioneras till en position där de ligger rätt och käken är avslappnad.

Munnen kan vara ovan vid bettskena

När du börjar använda en bettskena kan det spänna i käkarna. Ibland kan även andningen kännas ansträngd. Du kan också känna dig torr i munnen eller uppleva att du producerar ovanligt mycket saliv. Detta brukar gå över ganska snabbt.

Justera sned tand

Ibland kan du behöva justera någon tand som ligger snett som orsakar tandgnisslingen. En person som lider av svår tandgnissling sliter mycket på en bettskena.

Köpa bettskena?

En bettskena är ett bra skydd för tänderna om du gnisslar eller pressar tänderna. Märker du av symptomen är det viktigt att inte vänta för länge innan du går till en tandläkare.