Spänningshuvudvärk

Många lider av spänningshuvudvärk. Men du kanske inte tänker på att huvudvärken kan bero på att du pressar eller gnisslar med tänderna när du sover.

Kvinna med spänningshuvudvärk behöver en bettskena

Spänningshuvudvärk – vanligt

Spänningshuvudvärk är den typ av huvudvärk som är vanligast. Det kan vara mycket besvärligt, men huvudvärken är ofarlig och sällan svår.

Det är mycket vanligare att kvinnor får spänningshuvudvärk än män. Det finns en uppskattning om att nästan 90 procent av all huvudvärk beror på spänningshuvudvärk.

Symptom

Om du besväras av följande symptom kan du ha drabbats av spänningshuvudvärk.

• Molande värk som kommer i perioder
  • Tryck över huvudet och på båda sidor
  • Värk i form av ett spänt band runt huvudet
  • Ömma områden i hårbotten
  • Pulserande värk

Förebygg spänningshuvudvärk

För att förebygga spänningshuvudvärk är det viktigt att lära sig att slappna av. Det kan du göra med hjälp av avslappningsövningar, inte stressa och regelbunden motion. Eftersom spänningshuvudvärk ofta beror på spänningar i käkmuskulaturen kan du ta hjälp av din tandläkare som kan se om du pressar eller gnisslar tänderna på natten. Om detta är något du gör nattetid är det enkelt att, med hjälp av en bettskena, bli av med dina problem.

Egenvård

För att undvika att du får spänningshuvudvärk finns det mycket du kan göra själv.

• Rör på dig. Aktiviteter som ökar blodcirkulationen och stärker nack- och ryggmuskulaturen lindrar besvären. Träning hjälper dig även att hantera stress.
  • Byt arbetsuppgift. Monotona arbetsuppgifter kan orsaka huvudvärk. Se till att variera dina arbetsuppgifter.
  • Förbättra arbetsställningen. Om du sitter mycket på jobbet bör du variera arbetsställningen.
  • Bra belysning. Se till att du har bra belysning när du arbetar eller läser.
  • Undersök synen. En dålig syn kan orsaka huvudvärk. Undersök därför synen hos en optiker och skaffa glasögon.
  • Receptfria smärtstillande. Lindra besvären med receptfria smärtstillande läkemedel som finns på apoteket.

För att enklare kunna kartlägga din huvudvärk kan det vara en bra idé att skriva ner när du får ont, hur länge det sitter i och vad som får spänningshuvudvärken att släppa.

Spänningshuvudvärk kan behandlas på olika sätt.

• Avslappningsövningar. Effektiv behandlingsmetod för spänningshuvudvärk. Målet med avslappningsövningarna är att minska stressen som ger upphov till huvudvärken. En psykolog ansvarar för behandlingsmetoden. Avslappningsövningar för spänningshuvudvärk ger bestående positiva effekter.
  • KBT-behandling. Minska negativt tänkande vid huvudvärk med hjälp av kognitiv beteendeterapi (KBT).
  • Fysioterapi. Om det är spända muskler i nacke och huvudet som ligger bakom spänningshuvudvärken är fysioterapi rekommenderat.

Undersökning

Om problemet är mycket besvärande kan du behöva gå till läkaren för en undersökning. Läkaren frågar då var huvudvärken sitter, hur intensiv den är och om den kom plötsligt eller långsamt. Läkaren undersöker nacken, nervsystemet och blodtrycket. I vissa fall kan du behöva göra en magnetröntgen av huvudet för att kunna se om det är något i huvudet som orsakar värken. Det är dock enbart i enstaka fall du gör den typen av undersökningar.

Du kommer även behöva svara på om du äter några läkemedel, frågor om din kost, stress och dina aktiviteter.

[kry text=”Behöver du hjälp av en läkare för din huvudvärk?”]