Tandrengöring

Genom att regelbundet göra rent tänderna med tandborste, tandkräm, tandtråd och fluorskölj kan du undvika olika tandsjukdomar. Som ett komplement till detta är det bra att gå till en tandläkare/tandhygienist en gång om året.

Så går en professionell tandrengöring till

Tandläkaren eller tandhygienisten skrapar bort bakteriebeläggningar (tandsten) med en curette eller ultraljudsinstrument. Tandsten kan på sikt orsaka tandlossning och det är därför viktigt att regelbundet få den bortskrapad.

Skrapa inte själv på emaljen för att ta bort tandsten. Det finns då risk att du skadar tänderna istället. Det krävs mycket övning för att hantera en curette på rätt sätt.Tandläkare/tandhygienist behandlar kvinna.

Med hjälp av en sond mäter tandläkaren eller tandhygienisten tandköttsfickorna. Om tandköttsfickorna är för djupa betyder det att bakterier trängt in under tandköttet och orsakat en inflammation. Om bakterierna inte avlägsnas kommer de på sikt att förstöra tandens fäste och medföra att tanden lossnar.

Behandla tandköttsfickor

Regelbundna besök hos tandläkaren brukar innebära att du upptäcker en tandlossningssjukdom i tid. Vid en professionell tandrengöring hos tandläkaren/tandhygienisten skrapas tandköttsfickorna rena från bakterier och plack. Detta gör att de på sikt kan läka ut. Idag använder många ultraljud för att göra rent i tandköttsfickorna.

Vid djupa tandfickor kan du ibland behöva bedövning vid rengöringen. Om tandlossningssjukdomen gått djupt är det viktigt att gå på efterkontroller hos tandläkaren för att se att allt läker som det ska.

Polering – så bakterier inte får fäste

När tänderna är rena brukar de poleras med en mild polerpasta. Poleringen tar bort de sista bakterieresterna och gör att det blir svårare för nya bakterier att få fäste.

Fluorlack kan minska risken för karies eller till och med häva ett kariesangrepp som inte tagit sig igenom tandbenet, dentin. Därför blir du ofta erbjuden fluorlack i slutet av en tandrengöring hos tandläkaren om du det finns indikationer på karies. Fluorlack hjälper också till att minska ilningar i känsliga tandhalsar. Lacket penslas på tänderna med en liten borste och torkar snabbt.

Plack på tungan – dålig andedräkt

Ibland kan plack fastna på tungan och då orsaka dålig andedräkt. Fäster placken långt bak på tungan kan det vara svårt att på egen hand komma åt placken med en tungskrapa eller tandborste. Tandläkaren hjälper till att lösa upp plack så att du framöver själv kan hålla rent.

Missfärgningar

Att ha vita tänder är inte detsamma som att ha rena tänder. Viss missfärgning försvinner när tandläkaren rengör och polerar. Missfärgningar från exempelvis kaffe, te eller rödvin måste blekas bort med blekningsmedel på klinik eller med hemblekning.

Tandblekning får du bekosta själv eftersom missfärgningar på tänderna inte är skadligt för tandhälsan. Däremot kan det vara en vardagslyx att unna sig ett vitt leende.

Fråga din tandläkare om olika alternativ för tandblekning. Vill du bleka tänderna är det ett bra tillfälle att göra det strax efter en tandrengöring hos tandläkaren eftersom tänderna är fria från plack.