Visdomstand

Detta är de fyra tänder som sitter längst bak i munnen och växer oftast fram när man är mellan 18-25 år. Vissa har anlag för att få alla fyra medan andra inte får några alls, eller bara någon enstaka. Det är vanligt att visdomständerna kan ge besvär, dels när de växer fram men också när de väl har kommit upp. Därför är det många som väljer att dra ut en eller flera besvärande visdomständer.

Medicinsk skribent: Rebecca Karlström
Visa tider i mitt område
Du kan själv söka och filtrera efter lediga tider via vår söktjänst.
Vi har anslutna tandläkare över hela landet!

Allt om visdomständer

Det finns fyra visdomständer som man kan få och då har man vanligtvis totalt 32 tänder, 16 i vardera käke.

Men för vissa kommer inte visdomständerna alls och det beror på att en del personer inte bär på anlag för dem. Hos många kommer de fram men stannar halvvägs och tränger inte igenom tandköttet helt, vilket medför att det skapas fickor mellan tandköttet och visdomstanden. Detta kan vara mycket besvärligt eftersom bakterier och matrester gärna fastnar där.

Uppbyggnad

Många tror ofta att visdomständer har en sämre kvalitet redan från början. Det är snarare uppbyggnaden som varierar mellan olika personer, vilket inte de övriga tänderna gör i samma utsträckning. Trots att visdomständerna i sig inte har sämre egenskaper blir deras skick ofta sämre med tiden som beror på att det är svårare att komma åt att borsta dem ordentligt. Det leder till att de lättare angrips av karies. Då brukar tandläkaren rekommendera att dra ut den.

En annan anledning är att växande visdomständer får inte ofta plats i käkbenet och därför stannar de upp under tillväxten och kommer bara upp halvvägs. De brukar också ligga och trycka på övriga tänder eftersom det är trångt långt bak i munnen. I dessa fall kan det vara bättre att dra ut dem.

Placering i käken

De är placerade allra längst bak, två stycken i underkäken och två i överkäken. Det är ofta trångt längst bak och de får ofta inte plats i käkbenet vilket gör att de inte kommer upp ordentligt och kan skada närliggande vävnad i käken och de tänderna som ligger tätt intill.

Visdomstand

Visdomständerna finns längts bak på tandraden.

Funktion

Visdomständer är extra tänder vilket kan vara bra om någon eller flera av de övriga kindtänderna har behövts avlägsnas. Då kan visdomstanden fungera som en extra kindtand.

Annars brukar de inte vara så nödvändiga när du ska tugga. Många klarar sig bra utan dem.

Problem och åkommor med en visdomstand

Visdomständerna kan ge flera andra besvär, vi listar några av de vanligaste nedan. Känner du att du besväras av någon av punkterna bör du söka vård och träffa en tandläkare som får undersöka visdomstanden och ge råd kring vilken typ av åtgärd som kan vara aktuell.

Var observant om du har nedan besvär:

• Du har ont i tanden.
  • Du har svårt att gapa ordentligt.
  • Ditt tandkött är svullet och rött och det har påbörjats en inflammation.
  • Du har huvudvärk.
  • Du har feber.

Vad ska man tänka på efter att man har dragit ut visdomstanden?

• Borsta dina tänder försiktigt
    Det är viktigt att borsta tänderna i det behandlade området, så att det inte samlas bakterier. Borsta försiktigt med en mjuk tandborste och undvik det direkta såret. Efter ungefär två veckor kan du borsta tänderna som vanligt igen.
  • Undvik Mat, dryck och tobak minst två timmar efter att du har dragit ut tanden.
    Det kan orsaka infektioner. Du bör heller inte skölja munnen med vatten under de två första timmarna. Undvik att äta fast mat under det första dygnet och ät istället flytande såsom soppa till exempel.
  • Fysisk aktivitet och arbete. Ansträng dig inte de första timmarna efter att du har dragit ut visdomstanden. De första dagarna bör du också undvika fysisk ansträngning.

Vem kan hjälpa dig när du får besvär med dina visdomständer?

• Tandläkare
  • Käkkirurg
  • Tandhygienist (kan oftast se om du har eller riskerar att få problem och därmed hänvisa dig till en tandläkare)
  • Onlinetandläkaren (kan ej behandla visdomstanden men remittera dig till vidare vård)

Vill du få hjälp med din visdomstand redan idag?

Då kan du snabbt och smidigt boka tid för tandvård här! Vi har många tandkliniker som erbjuder bokningsbara tider inom kort. Det finns både bokningsbara basundersökningar och akuta tider som du lätt kan hitta och boka.

Gå in på tandläkare.se och sök på din ort och då kommer bokningsbara tider att visas.

Då kan du i menyn välja vilken typ av tandvård som du önskar, exempelvis akut tandvård eller basundersökning med mera.

Du klickar på knappen “Boka” och fyller därefter i ett kort formulär om dina besvär.

Därefter kommer tandkliniken att bekräfta din bokning. Det finns dessutom ofta sista minuten-tider som du kan välja, de brukar ofta vara till reducerat pris.

Behandling av visdomständer

Ibland går besvären av en visdomstand över, men i de fall de inte gör det bör du kontakta en tandläkarklinik för att få rådgivning kring om du behöver dra ut tanden eller inte.

Dessa behandlingar är de vanligast vid problem med visdomständer:

• Dra ut visdomständer, Om det är möjligt så drar käkkirurgen ut tanden med en tång. Detta görs i de fall där tanden har växt ut så pass mycket att det går att greppa runt omkring den. Om detta inte är möjligt krävs att en tandläkare får operera bort den.
  • Avlägsna tänder. Det händer också att du istället får ta bort den tand som ligger bredvid visdomstanden för att göra plats för visdomstanden. Du kommer att erbjudas lokalbedövning.
  • Operation av visdomstand. Om tanden inte har vuxit upp och det därmed inte går att greppa den med en tång, kan tanden ibland behöva delas innan den kan dras ut.Operation kan ge upphov till mer smärta efteråt, om närliggande nerver har blivit mycket påverkade. Om det gör ont efteråt kommer tandläkaren att skriva ut smärtstillande till dig om smärtan upplevs som outhärdlig.
  • En del huskurer kan hjälpa till med tillfällig smärta, du kan läsa mer om dem här: https://www.tandlakare.se/tandvark/huskurer-for-din-varkande-visdomstand/

Svar på vanliga frågor om visdomständer

Här kommer några vanliga frågor om visdomständer.

Fråga 1: När växer visdomständerna ut?

Svar: Mellan 18-25 års ålder.

Fråga 2: Hur många visdomständer har man sammanlagt?

Svar: Det finns fyra stycken totalt som du kan få.

Fråga 3: Gör det ont eller kan det smärta mycket när visdomständerna växer ut?

Svar: Det kan bli värk i området och vissa kan till och med uppleva sjukdomskänsla med feber.

Fråga 4: Varför heter det visdomstand?

Svar: Förr i tiden kallades dem för visdomständer för att det ansågs, att man vid åldern 18-25 år, hade uppnått en högre grad av visdom.

ID skribent och granskare
Skribent och granskare