Akut tandvård i Malmö

Är du i behov av att träffa en aktutandläkare i Malmö? På den här sidan har vi listat lediga akuttider i Malmö och samlat nödvändig information inför ett akutbesök . Välj en tid som passar dig och boka smidigt online.

Var?
Stockholm
Behandling?
Akuttid
När vill du gå?
Från idag
Hitta tid
EE7A7C3C-CCB3-4029-8768-159E52AD66E4@3x
Kliniker
Karta
SortIconSortera

När ska man boka en akuttid?

Om du upplever besvär som inte är övergående eller har råkat skada en eller flera tänder är det viktigt att du söker dig till tandvården akut. Det kan till exempel handla om tandvärk, ilningar, lagning som gått sönder eller en utslagen tand.

I samband med akut tandvård är det i praktiken åtgärd 103 du bokar, det vill säga en kompletterande eller akut undersökning utförd av tandläkare. Det är en delundersökning som syftar till att diagnostisera och bedöma ditt specifika vårdbehov. Behandlaren kommer med andra inte att undersöka och kontrollera din allmänna munhälsa som normalt görs vid en fullständig basundersökning, till exempel för en årlig kontroll eller om du bara letar efter en ny tandläkare i Malmö.

Vad kostar akut tandvård i Malmö?

En akuttid hos privata kliniker i Malmö kostar i regel någonstans mellan 550 – 850 kronor, medan Folktandvården Skåne debiterar 600 kronor (kontrollerat 16 jan 2024).

Observera att en akuttid endast omfattar utredning och diagnostik av ett akut tillstånd. Vilka åtgärder som därefter bedöms nödvändiga för att behandla eller smärtlindra ditt specifika besvär varierar. Därför är det omöjligt att på förhand säga vad slutkostnaden blir. Man brukar få räkna med en total patientkostnad på omkring 1500 – 3000 kronor i samband med ett besök som är akut, men ibland betydligt mer än så. Kom ihåg att din tandläkare aldrig ska påbörja en behandling utan ditt godkännande.

På Tandläkare.se kan du hitta flera anslutna kliniker som erbjuder akuttider med upp till 50 % rabatt.

Finns det akuttandläkare i Malmö som har öppet kvällar och helger?

Ja, möjligheten att boka tandläkare akut i Malmö är mycket god. Det finns flera kliniker, både privata alternativ och hos Folktandvården, som har tillgängliga jourtandläkare året om. På Tandläkare.se kan du enkelt se och boka lediga akuttider i Malmö i realtid, oavsett tid på dygnet eller dag på året.

När du hittat en tid som passar dig kan du boka direkt online. En bekräftelse kommer att skickas till dig via mail och sms.

Hur går ett akut tandläkarbesök till?

Akut tandvård kan variera beroende på den aktuella situationen och vilken klinik som hjälper dig. Här är några generella steg som brukar förekomma:

• Ankomst och registrering: När du kommer till kliniken kommer du förmodligen att behöva registrera dig vid receptionen. Om du är ny patient hos kliniken kan du komma att behöva fylla i en hälsodeklaration. Det kan vara bra att ha med sig ID och eventuella försäkringsuppgifter om det skulle behövas. Det är inte ovanligt att det kan uppstå lite väntetid.
  • Diagnos och bedömning: Din tandläkare kommer att undersöka och bedöma ditt besvär och orsak till eventuell smärta. Det kan inkludera en klinisk undersökning, röntgenbilder och en intervju om din symptombild.
  • Behandling: Beroende på situationen kan tandläkaren utföra en akutbehandling direkt. Det kan inkludera att lindra smärta, behandla infektioner, dra ut en tand eller temporärt reparera en skadad tand. Om det krävs mer omfattande behandling kan tandläkaren diskutera och planera för framtida åtgärder, till exempel en rotfyllning.
  • Information och rådgivning: Efter behandlingen får du information om hur du ska sköta området och eventuella instruktioner för eftervård. Du kan också få råd om eventuell fortsatt behandling som kan behövas. Om du känner dig osäker bör du alltid fråga en extra gång. Ta även reda på vem du ska kontakta om uppföljning behövs eller komplikationer uppstår.

Andra sökte efter

Tandläkare Malmö