Sjukdomar i tandköttet kan länkas till Alzheimers och cancer

Tandköttssjukdomar är relativt vanliga, men alltmer information tyder på att dessa kan vara länkade till andra allvarliga hälsoproblem.

Plack innehåller bakterier och ansamlas ofta på tänderna. Om bakterierna inte borstas bort, så kan de irritera tandköttet vilket kan leda till ömt, svullet eller infekterat tandkött (så kallad gingivit). En sådan typ av tandköttsinflammation kan stoppas via god munhygien, men om den utvecklas vidare kan det leda till parodontit vilket kan resultera i tandlossning.

Tandköttsinflammationer är vanliga och de bakomliggande orsakerna är välkända, men ny forskning har visat att detta hälsoproblem är länkat till andra allvarliga sjukdomar såsom Alzheimers sjukdom, cancer, erektionsproblem och luftvägssjukdomar. Här tar vi upp kopplingarna till Alzheimers sjukdom och cancer.

Tandkött och hjärnan

Sjukdomar i tandkött och tandlossning har blivit länkad till kognitiv funktion. En studie visade att äldre män som tappar tänder har en högre risk för kognitiv försämring ju fler tänder som förloras. Karies och tandköttsinflammationer, vilka främst framkallar tandlossning, är också relaterade till kognitiv försämring. Kognitiv försämring kan leda till svårigheter i att interagera och utföra specifika handlingar vilket kan leda till problem med att delta i många vardagliga händelser.

Andra forskare har visat att kronisk sjukdom i tandköttet leder till en ackumulering av beta-amyloid, vilket är en drivande orsak till utvecklingen av Alzheimers sjukdom. En annan typ av bakterie som ofta hittas vid tandköttssjukdomar, Porphyromonas gingivalis, finns även ipatienter som lider av Alzheimers sjukdom. Efter denna upptäckt har forskare nyligen visat att ovannämnda bakterie ökar produktionen av beta-amyloid i hjärnan. Att bakterier kan öka produktionen av beta-amyloid kan förändra synen på Alzheimers sjukdom och förhoppningsvis kan nya typer av behandlingar utvecklas framöver.

Leder sjukdomar i tandkött till en ökning av cancer?

Hur är sjukdomar i munnen kopplade till cancer? Det finns en hel del studier som sammanlänkat de två olika sjukdomarna. En studie har visat att tandlossning leder till en liten, men signifikant, ökad risk att få många olika typer av cancer. En annan nyligen publicerad studie har visat en stark länk mellan sjukdom i tandköttet med generell cancerrisk och mer specifikt cancer i bukspottkörteln. Forskare har även visat att ett enzym som produceras av en typ av bakterier som ger sjukdomar i tandköttet också ofta ger vissa typer av tumörer i mag-tarmkanalen.

Vad betyder ovan nämnda studier?

Vikten av att hålla god munhygien är otroligt stor. Dels för att undvika generella problem med tandköttet och även för att undvika andra livshotande sjukdomar. Eftersom man både kan undvika och behandla sjukdomar i munnen, så är det viktigt att redan i ett tidigt stadium ta hand om dessa problem.