Rotspetsoperation

Om en rotfylld tand får en inflammation i tandroten kan det krävas en rotspetsoperation. Den yttersta delen av rotspetsen tas då bort och inflammationsvävnaden runt rotspetsen skrapas ur. Operationen görs med lokalbedövning och tar cirka 90 minuter.

Var?
Stockholm
Behandling?
Akuttid
När vill du gå?
Från idag
Hitta tid
EE7A7C3C-CCB3-4029-8768-159E52AD66E4@3x

Vad är en rotspetsoperation?

En rotspetsoperation behövs när käkbenet är inflammerat vid en rotspets.

Den vanliga åtgärden brukar vara rotfyllning, men om tanden redan är rotfylld, kan en rotspetsoperation krävas. Då går man in bakvägen och öppnar upp en liten del av tandköttet för att komma åt den inflammerade rotspetsen. En liten bit av rotspetsen tas bort och inflammationsvävnaden rensas på bakterier. Den bortopererade biten ersätts sedan med en fyllning.

Operationen sker med lokalbedövning och är smärtfri.

Efter operationen

Det är normalt med svullnad och värk ett par dagar efter operationen. Du kan äta smärtstillande läkemedel som du får på recept för att behandla smärtan och svullnaden.

Dagarna efter operationen bör du äta mat som inte behöver tuggas. Borsta tänderna skonsamt med en mjuk tandborste och varmt vatten. Skölj munnen med  Klorhexidinlösning.

Du kommer att behöva gå på regelbundna efterkontroller för att följa läkningsprocessen.

När rotfyllning är ett bättre alternativ

Om det går att komma åt rotfyllningen och göra om den, så är en ny rotfyllning det bästa alternativet.

När rotspetsoperation är ett bättre alternativ

Om du har en stiftkrona så blir det svårt att komma åt rotfyllningen. Då är det bättre att med hjälp av en operation via tandköttet ta bort den inflammerade vävnaden.

Operation är också det bästa alternativet om inflammationen är kvar trots en ny rotfyllning.

Risker och komplikationer

Beroende på vilken tandrot man ska operera så finns det olika risker.

Om du opererar en tand i överkäken kan du, om du har otur, drabbas av bihåleinflammation.

I underkäken däremot finns en nervkanal som kan ge känselstörningar i underläppen om den skadas.