Skötsel och efterkontroll av tandimplantat

Tandimplantat kräver lika noggrann skötsel som om de vore dina riktiga tänder. Att hålla de rena är viktigt för att inte drabbas av tandlossning och infektioner.

rengöring, skötsel och eftervård vid tandimplantat för att minska risken för komplikationer

Precis som dina riktiga tänder kan även tandimplantat lossna till följd av misskötsel och dålig munhygien. För att implantaten ska hålla livet ut, är det viktigt att du regelbundet borstar tänderna noggrant och går till tandläkaren för kontroller.

Infektion vid misskötsel

Om du slarvar med tandborstningen finns det risk att bakterier ansamlas på implantatet och bildar beläggningar som kan vara svåra att få bort på egen hand. Bakteriebeläggningar som inte tas bort kan leda till inflammation i omgivande vävnad.

Förbrukar du tobak ökar risken för inflammation. Inflammationen kan i svåra fall leda till en infektion i käkbenet (periimplantit), som med tiden gör att tanden lossnar. Var uppmärksam på blödningar runt implantatet, det kan vara en varningssignal för en infektion. Kontakta alltid din tandläkare i sådana fall.

Efterkontroller

Åren efter att implantaten opererats in i käken brukar du få gå på regelbundna efterkontroller hos tandläkaren. Röntgenbilder tas för att se att implantaten inte förändrats. Ser allting bra ut under de första åren behöver du inte gå till tandläkare lika ofta.

Du kan själv kontrollerna implantaten hemma. Till exempel i samband med tandborstningen. Kontrollera om de är stabila, hela och att det inte blöder.

Skötselråd

• Borsta implantaten regelbundet morgon och kväll.
  • Använd tandtråd och mellanrumsborstar för att göra rent mellan tänderna.
  • Följ vårdprogrammet som du fått från din tandläkare.
  • Sluta röka och snusa.
  • Gå på regelbundna kontroller hos en tandhygienist eller tandläkare.
  • Kontakta tandläkare om det blöder.