Tandvård för äldre

När du blir äldre kan det vara svårt att sköta munhygienen på egen hand. Detta tillsammans med att mängden saliv naturligt minskas med åldern, ökar risken för tandsjukdomar som karies, tandsten och tandköttsinflammation.

Tandvård för äldre – förebyggande

Regelbundna besök hos en tandhygienist där du får hjälp med att ta bort beläggningar som är svåra att få bort på egen hand, kan spara tänderna och förebygga tandsjukdomar. Det är viktigt att små skador upptäcks i tid och blir åtgärdade. Om tandhälsan blivit riktig dålig kan det vara svårt att äta och sänka livskvaliteten hos den äldre.

Har du omfattande behov av personlig omvårdnad i ditt dagliga liv kan du ha rätt till särskild hjälp när det gäller tandvård. Detta brukar kallas ”nödvändig tandvård”.

Nödvändig tandvård

För att få reda om du har rätt till nödvändig tandvård kan du ta kontakt med hemtjänsten eller personalen på äldreboendet. Du kan också vända dig till tandvårdsenheten på Hälso- och sjukvårdsförvaltningen för mer information. Nödvändig tandvård innebär att du får tillgång till tandvård för samma avgift som vid sjukvård.

Avgiften räknas samman med andra avgifter för hälso- och sjukvård och ingår i sjukvårdens högkostnadsskydd. När du betalat 1100 kronor får du ett frikort. Frikortet gäller ett år från den första stämpeln, inte från det tillfälle du når 1100 kronor.

För att ha rätt till nödvändig tandvård krävs ett intyg om tandvårdsstöd. Intyget kan utfärdas av exempelvis läkare, distriktssköterska eller kommunens biståndshandläggare. Intyget är i regel giltigt tillsvidare. Om du fått ett intyg gällande nödvändig tandvård har du rätt att själv välja tandläkare.

Vid dyrare och mer omfattande behandlingar krävs tillstånd från landstinget. Tandläkaren ansvarar för att sammanställa ett underlag och skicka till landstinget för vidare bedömning och beslut.

Kostnadsfri munhälsobedömning

Har du bestående behov av omfattande tandvård har du möjlighet att få en kostnadsfri munhälsobedömning varje år. Och om du har svårt att ta dig till en tandläkare kan du få hjälp av en besökande tandläkarverksamhet. En tandläkare eller tandhygienist kommer då till bostaden och gör en enklare kontroll av munhälsan. I samband med undersökningen kan du få råd om hur du sköter munhygienen på bästa sätt.

När du fyllt 75 år

Från och med det år du fyller 75 år ökar tandvårdsbidraget från 300 kronor per år till 600 kronor per år. Tandvårdsbidraget är tänkt att användas vid undersökningar och förebyggande behandlingar. Bidraget får sparas i två år och får användas som en del av en större behandling. Tandvårdsbidraget täcker inte estetiska behandlingar som exempelvis tandblekningar.

Medicinsk behandling

Tandvård kan vara en del av en medicinsk behandling. Läkaren skriver då en remiss till tandvården. Tandläkaren skickar i sin tur ett underlag till landstinget som gör en bedömning om tandvården är viktig för sjukdomsbehandlingen. När tandvård räknas som en del av annan sjukvårdsbehandling är priset det samma som i den vanliga sjukvården och ingår i sjukvårdens högkostnadsskydd.

Några exempel på sjukdomar där tandvård är nödvändigt är tandskada vid epileptiskt anfall, skador på käke vid tumörsjukdom eller muntorrhet orsakad av strålbehandling. Fråga alltid din läkare om tandvården ingår i behandlingen.