Huskurer mot känsliga tänder

Har du känsliga tänder kan de börja ila och värka när du äter och dricker. Problemet kan uppstå om du till exempel borstar tänderna för hårt, har en inflammation i tandköttet eller äter och dricker mycket sura produkter. Dock finns en del huskurer som möjligen kan hjälpa dig.

Skölj munnen med olja

Att skölja munnen med vissa oljor har visat sig lindra ilningar och värk. En del forskningsstudier har rapporterat att sesam- och kokosolja kan motverka tandköttsinflammmation och plackbildning, och således även tandvärk.

Vill du pröva denna huskur ska du swisha runt lite olja i munnen i några minuter och sedan spottar du ut den.

Guavablad

Guavablad är känt för att ha egenskaper som dämpar inflammation och smärta, samt tar hål på bakterier. Därav har de använts för att motverka smärta till följd av känsliga tänder.

En översiktsstudie från 2017 identifierade så kallade flavonoider i guavabladen som det aktiva ämnet.

Kryddnejlika

Olja från kryddnejlika har länge använts för att lindra tandvärk – och forskning har gett stöd till kryddnejlikans smärtlindrande egenskaper.

I en studie från 2006 jämförde forskarna kryddnejlikegel med benzokain, ett ämne som tandläkare använder som lokalbedövning vid behandlingar. Resultaten visade att kryddnejlikegel var lika effektiv som benzokain vid smärtlindring.

Att applicera kryddnejlikeolja eller gel på det värkande områden kan lindra smärtan. Dock behövs fler studier för att verkligen säkerställa kryddnejlikans smärtlindrande egenskaper.

Tugga på en bit vitlök

Vitlök är en klassisk huskur som använts under en lång tid för att behandla flera olika typer av åkommor; från förkylning och högt blodtryck till att stärka skelettet och minska värkande tänder.

När man tuggar på en bit vitlök utsöndras ämnet allicin, som har antimikrobiella egenskaper.

Om oönskade bakterier tillåts växa i munnen kan tänderna skadas och orsaka ilningar och värk i tänderna. Genom att tugga på en bit vitlök en stund kan du motverka bakterietillväxten i munnen.

Rensa munnen med saltvatten

Likt vitlök har saltvatten bakteriedödande egenskaper och förbättrar munhälsan. Vanligtvis rekommenderar tandläkare att man sköljer munnen med klorhexidin, men en studie från 2017 visade att saltvatten var minst lika effektivt.

För att göra eget saltvatten kan du tillsätta en halv tesked salt i ett glas med varmt vatten. Swisha runt saltvattnet i munnen i några minuter innan du spottar ut den.

Kapsaicinkräm

Kapsaicin är ämnet som ger chilifrukter hetta. Trots det, kan kapsaicin lindra smärta vid applikation på det smärtande området.

Forskare vet inte riktigt hur ämnet verkar, men tror att den har en bedövande effekt på nervfibrer.

Att applicera kapsaicinkräm på käken kan ha en smärtlindrande effekt.

Fluor

Inget enskilt ämne har haft en sådan stor positiv inverkan på tandhälsan än fluor. Fluor är ett grundämne som skyddar tänderna mot karies. Vi får i oss det via maten, dock är mängden fluor för låg för att ha någon betydande effekt på tänderna. Därför rekommenderas det att man borstar tänderna med en fluortandkräm två gånger om dagen och kompletterar med fluorskölj.