Detta kan orsaka tandvärk

Tandvärk kan du få av flera olika anledningar. Oavsett vad tandvärken beror på är det viktigt att redan i ett tidigt skede ta kontakt med en tandläkare för att undvika att skadan förvärras. Olika typer av tandvärk både känns och behandlas på olika sätt.

detta kan orsaka tandvärkDen vanligaste orsaken till tandvärk är att tandens nerver blivit inflammerade. Detta beror ofta på karies men kan också bero på djupa lagningar, sprickor eller blottade tandhalsar.

Andra orsaker till tandvärk kan vara tandgnissling, infektion eller tandsköttsinflammation. Vissa sjukdomar såsom käkledsinflammation kan misstas för tandvärk.

Pulpainflammation (pulpit) när karies angriper pulpan

När bakterierna som orsakar karies angriper tandnerven kan pulpan bli inflammerad. Detta kallas pulpit och brukar upplevas som isningar eller ilningar i tanden när du äter något kallt eller varmt.

Utan åtgärd kan ilningarna övergå till värk. Om detta sker ska du ta kontakt med en tandläkare för vård. Om tanden drabbats av en irreversibel pulpit måste tandläkaren göra en rotfyllning för att avhjälpa värken.

Tandläkaren måste i ett sådant läge ta bort den skadade delen av tanden och fylla igen med ett tandfyllnadsmaterial. Amalgam, som tidigare var ett vanligt tandfyllnadsmaterial, är sedan 2009 förbjudet att använda. Idag används istället olika plastbaserade material.

Även guld och porslin fungerar bra att använda som tandfyllnadsmaterial.

Som patient har du rätt att påverka vilket material som ska användas vid lagningen.

Fyllningar som lossnar

Ibland händer det att en tandfyllning lossnar eller går sönder. Då blottas tandnerven på nytt och värken som uppstod när hålet uppkom, återkommer. Tanden måste fyllas igen på nytt för att isolera nerven från yttre påverkan.

Blottade tandhalsar

En annan vanlig orsak till tandvärk är blottade tandhalsar. Detta kan uppstå om du borstar tänderna för hårt. Emaljen, som skyddar tanden, slutar där tandköttet börjar. Borstar du tänderna för hårt finns en risk att du borstar upp tandköttskanten så att tandroten blir blottlagd. Detta kan ge obehagliga isningar i tanden.

Vet du med dig att du borstar hårt kan det vara en god idé att byta till en mjukare tandborste. Om skadan redan uppstått kan ilningar lindras med fluorlack eller en tunn hinna av plast där tandroten tittar fram.

Tandlossning

Tandlossning eller parodontit kan vara mycket smärtsamt och är oftast ett tecken på att man slarvat med munhygienen. Första tecknet på att det inte står rätt till är att tandköttet börjar blöda när du borstar tänderna. Då har bakterierna börjat tränga in under tandköttskanten och lagt grunden till en inflammation.

Med tiden arbetar sig bakterierna längre ner och når fram till käkbenet där tanden är fäst. Inflammationen gör att tanden så småningom lossnar och faller ut. Borstar du tänderna både morgon och kväll och rengör med tandtråd eller mellanrumsborstar finns ett gott skydd mot tandlossning.

Är du rökare är risken större för att drabbas av tandlossning. Läs mer om tandlossning här.

Akut tandvård Stockholm
Akut tandvård Göteborg