Dålig andedräkt

Dålig andedräkt beror på svavelföreningar i munnen som bildas när maten bryts ner av munbakterierna. Oftast är dålig andedräkt tillfällig och kan motverkas genom god munhygien. Men för en del människor är dålig andedräkt kronisk och dessa behöver söka vård.

Därför får du dålig andedräkt

När du äter något fastnar matrester mellan tänderna och på tungan. Bakterierna som finns i munnen börjar då bryta ner proteinerna i maten. Som en följd av detta bildas svavelföreingar som ger upphov till dålig andedräkt.

Saliven har en viktig funktion för att motverka dålig andedräkt. Den innehåller nämligen bakteriedödande ämnen och är således mycket viktig för att hålla munnen och tänderna rena. Om salivproduktionen i munnen är dålig eller om du lider av muntorrhet rengörs inte munnen tillräckligt, vilket leder till att bakterierna blir kvar i munnen och bildar illaluktande svavelföreningar.

Muntorrhet kan orsakas av vissa läkemedel. Dessutom kan en del antibiotika och vitaminer innehålla illaluktande ämnen som utsöndras genom lungorna.

Ibland kan plack lägga sig i fickorna runt tonsillerna (halsmandlarna). Detta kan orsaka dålig andedräkt. Plack på tonsillerna brukar se ut som vita fläckar om man tittar ner i halsen. Har man problem med tonsillerna ska man söka hjälp hos en öron-näsa-hals läkare.

Om tandläkaren misstänker att den dåliga andedräkten uppkommit till följd av en infektion i näsan eller bihålorna remitteras patienten till en läkare inom området.

Så får du bort dålig andedräkt

Matresterna försvinner inte av sig själv utan måste borstas eller skrapas bort. God tandhygien där du noggrant borstar tänderna och använder tandtråd eller mellanrumsborstar är viktigt om du vill undvika dålig lukt. Det är också att rekommendera att du Två tandborstar i en mugganvänder en tungskrapa för att få bort beläggningar från tungan.

Många har dålig andedräkt på morgonen. Detta beror på att salivproduktionen går ner när man sover vilket innebär att mängden bakterier i munnen ökar.

Har du dålig andedräkt på grund av muntorrhet finns det receptfria tabletter som stimulerar salivproduktionen på ditt apotek.

Olika typer av zinkpreparat kan tillfälligt minska dålig lukt eftersom de binder svavelföreningarna. Vill du ha ett mer långsiktigt resultat är god munhygien en bra väg att gå.

Mot dålig andedräkt hos tandläkaren

När du besöker en tandläkare eller tandhygienist för att få hjälp med dålig andedräkt går man igenom kostvanor, munhygien, medicinering och eventuell sjukdomsbild.

Om du har dålig andedräkt på grund av muntorrhet kan din tandläkare hjälpa dig att hitta rätt behandling för din muntorrhet. För en del kan det handla om att lära sig att andas mer med näsan.

Kvinnors hormonförändringar under graviditet, menstruation och klimakterium kan påverka andedräkten. Därför är det viktigt att ta reda på om detta kan vara en orsak till att andedräkten försämrats.

Om den dåliga andedräkten beror på dålig munhygien hjälper tandläkaren/tandhygienisten till att göra munnen ren genom att ta bort plack och tandsten. Ibland kan bakterier lägga sig i en otät fyllning. Då behöver området rengöras ordentligt och tätas. Det kan ibland vara svårt att nå ordentligt med tungskrapan. Då kan tandläkaren hjälpa till att få bort beläggningarna längst bak i munnen.

Har du haft en beläggning på tungan länge kan det ha bildats en hård kaka som är svår att få bort på egen hand. Tandläkaren hjälper till att lösa upp och ta bort beläggningen.