Behandla dålig andedräkt hos tandläkaren

Om du upplever att du har problem med dålig andedräkt kan du söka hjälp hos en tandläkare eller tandhygienist.

Dålig andedräkt

Undersökning på tandklinik

För att utreda om du har dålig andedräkt så kan du kontakta en tandläkarmottagning för att boka en undersökningstid. Tandläkarbesöket kommer att starta med ett frågeformulär där frågor gällande din normala munhygien, matvanor, arbetssituation samt eventuella sjukdomar och medicinering ska besvaras. Kvinnor kan få specifika frågor angående hormonella förändringar, såsom menstruation och klimakteriet, eftersom dessa kan ligga bakom dålig andedräkt. Det kan även vara viktigt att uppmärksamma vad och när du äter, för att sedan försöka härleda det till när andedräkten upplevs som värst.

Mäta dålig lukt

Dålig lukt från munhålan kan härstamma från olika former av gasföreningar, exempelvis kväve- eller svavelföreningar. Direkta siffror på svavelinnehållet i utandningsluften går att mäta instrumentellt, både från mun och näsa. Dessa värden kan förklara potentiell dålig lukt.

Hur behandlas dålig andedräkt?

En tandläkare kan hjälpa dig med att skrapa bort beläggningar i munnen. Beläggningar ansamlas ofta långt bak på tungan där det är svårt att komma åt på egen hand, vilket då kan åtgärdas av tandvårdspersonal. Efter rengöringen i munnen är det viktigt att fortsätta rengöra sina tänder och tunga tills den dåliga lukten inte märks.

Sjukdomar i munnen

Eventuella bakterieangrepp i munnen måste också utredas. Problem med dålig andedräkt kan komma ifrån munsjukdomar, såsom kariesangrepp eller sjukdomar som resulterar i tandlossning.  Dessa munsjukdomar leder till ansamling av lukt-producerande bakterier och därför är det viktigt att en infektion i munhålan behandlas. I somliga fall rekommenderas ett speciellt munskölj efter behandlingen.

Det kan även hända att den dåliga lukten kommer ifrån näsan eller bihålorna, vilket då ska remitteras till och behandlas av en läkare. Infektioner i öron, halsen, matstrupen, lungorna eller magen kräver också extra läkarbehandling.

Efter behandlingen

Efter fyra till åtta veckor är det dags för ett återbesök. Då bedömer den behandlande tandläkaren huruvida behandlingen har varit effektiv samt ger ytterligare rådgivning för att undvika den dåliga lukten.