Vikten av tandvård lyfts fram i nya nationella riktlinjer

Öka fokus på att förebygga tandlossning. Det är en av nyheterna i de nya nationella riktlinjerna för diabetessjukvården som Socialstyrelsen presenterar på onsdagen.

Tandläkare tittar på en röntgenbild.Tandlossningssjukdom försämrar blodsockervärdena för den som har diabetes. Detta kan dock förhindras med rätt behandling hos en tandhygienist eller tandläkare.

Att förebygga och behandla tandlossningssjukdom kan nämligen ha samma effekt på blodsockret som vissa läkemedel.

Därför skriver nu Socialstyrelsen, i sina nya riktlinjer för diabetesvård, att sjukvården i större grad ska hänvisa personer som har en pågående inflammation i tandköttet eller som har en hög risk för en dålig munhälsa till tandvården.

Preliminärversionen av de nya nationella riktlinjerna för diabetessjukvården finns på Socialstyrelsens hemsida.