Nanobeläggning på tandimplantat minskar risken för infektioner

Tandimplantat är ett effektivt sätt att ersätta förlorade tänder. De konstgjorda tänderna ser och känns som riktiga tänder. Trots dess effektivitet, misslyckas fem till tio procent av alla implantat. Ett vanligt problem är bakterieinfektioner som orsakar inflammationer i vävnadena runt implantatet.

Hämmar nästan all bakterietillväxt

Två forskarlag från Storbritannien har utvecklat en nanobeläggning som ska skydda tandimplantat mot bakterieinfektioner. Nanobeläggningen består av en kombination av ämnena silver, titanoxid och hydroxylapatit.

Tandimplantat med denna nanobeläggning lyckades hämma bakterietillväxten och dess förmåga att bilda en hinna på tandimplantatet med 97.5 %.

– I denna studie har vi identifierat sättet man kan skydda tandimplantat mot den vanligaste orsaken till misslyckade implantat. Vårt arbete har potentialen att höja patientkomforten och tillfredsstälelse, samt minska kostnanden, säger Christopher Tredwin, professor vid Plymouths universitet.

Periimplantit – en vanlig orsakt till misslyckade tantimplantat

Periimplantit är en allvarlig tandinflammation som kan leda till tandlossning. Inflammationen beror på att bakterier på tanden bildar en bakteriehinna, en så kallad biofilm, på tanden som är svårbehandlad. Detta leder i sin tur till inflammation i vävnanden runt tanden som i värsta fall kan leda till tandlossning.

En vanlig orsak till att tandimplantat måste tas ut är periimplantit. Bakterier växer på tandimplantatet och orsakar inflammation. En nanobeläggning som täcker implantatet skulle kunna skydda det mot bakterieinfektioner och inflammationer.