Därför får vissa barn fler hål i tänderna

Svensk studie visar att vissa barn drabbas av en aggressiv typ av kariesbakterie trots att de är duktiga på att borsta tänderna.

Pojke på tandläkarundersökning.

Men hjälp av salivprover från över 450 barn har forskare vid Umeå universitet kartlagt en aggressiv typ av kariesbakterie som klistrar sig fast och överlever längre i munnen. Aggressiva varianter av Streptococcus mutans ökar risken för karies oavsett goda vanor som att borsta tänderna.

– Karies är ett livsstilsproblem ofta orsakat av kostvanor och munhälsa som kan leda till ett surare pH i munnen. pH nivån har en skadlig effekt på emaljen och uppmuntrar tillväxt av syratillverkande bakterier som Streptococcus mutans, säger Nicklas Strömberg, huvudansvarig för forskningen vid Umeå universitet.

Kopplingen mellan kostvanor, munhygien och karies gäller för omkring fyra av fem personer med låg eller måttlig risk för karies. Men barn med hög risk för karies drabbas av en särskilt aggressiv variant av S.mutans som kan orsaka karies oavsett livsstil.

Bakterien har unika vidhäftande proteiner som gör det lättare för bakterien att överleva trots salivens antibakteriella egenskaper.

En av fem barn i Sverige har hög risk för karies, de svarar inte på traditionell behandling eller förebyggande metoder och kan ha ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar på grund av kronisk kariesinfektion.

– Denna nya kunskap om de identifierade typerna av bakterier och hur de kan trigga kariesutveckling kan komma att användas för att förbättra individualiserad tandvård. Bakteriernas förekomst kan användas som en biomarkör för tidig upptäckt av högriskpatienter. Dessutom kan deras vidhäftande egenskaper bli ett nytt mål för behandling, säger Nicklas Strömberg, i pressmeddelandet.

Forskare bakom studien vill påpeka att karies hos många med låg och måttlig risk fortfarande påverkas av kost och munhälsa.