När ska du söka akut tandvård?

Skadar du en tand eller har jobbig tandvärk bör du genast uppsöka en akuttandläkare. Det är ingen idé att vänta.

när ska du söka akuttandläkare?Du bör söka akut tandvård när du har:

Om du slår ut en tand

Om du slår ut en tand ska du försöka sätta tillbaka den på plats eller förvara tanden under tungan på väg till tandläkaren.

Undantaget gäller mjölktänder. Sätter du tillbaka en mjölktand finns nämligen risken att du skadar tanden som är på väg ut.

• Jobbig tandvärk, den kommer inte att bli bättre av sig själv utan blir istället värre
  • En tand som lossnat
  • En del av en tand som har gått av
  • Om du tappat fyllning i tanden (förr kallad plomb)
  • En infektion i tanden, en infekterad tand ser grå ut

mjölktand finns nämligen risken att du skadar tanden som är på väg ut.

Har tanden blivit smutsig sköljer du av den i vanligt vatten innan du stoppar tillbaka den i munnen.

Du ska alltid undvika att hålla i tandroten eftersom den är mycket känslig för beröring.

Om du slår ut en tandbit

Om du slår av en bit av en tand kan du förvara biten i munnen eller i ett glas mjölk tills du kommer fram till tandläkaren. I bästa fall kan du limma fast biten igen.

Sök alltid upp tandläkare så fort som möjligt om du slagit ut en tand eller fått ett slag på en tand. Snabb behandling ökar möjligheterna att tanden går att rädda.

Blir tanden grå?

Ibland kan du få ett slag på en tand utan att den går sönder eller faller ut. Tanden kan då ändå vara skadad. Du bör vara observant på om tanden ändrar färg efter hand. En grå tand kan vara infekterad. Då behöver du rotfylla tanden.

Med hjälp av röntgen kan man få syn på skador som inte syns med blotta ögat.

Akut tandvärk

Har du väldig och plötslig smärta i tanden ska du söka akuttandvård.

Vid akut tandvärk ska man uppsöka akuttandläkare så snart man har möjlighet. Det blir ofta inte bättre av att du väntar och ju snabbare du får behandling desto bättre.

Det finns flera orsaker till att du kan få akut tandvärk. Exempelvis vid lösa tänder, svår tandvärk, fyllningar som lossnat eller sönderbitna tänder.

Vart ska jag vända mig?

Vid akuta tandbesvär ska du i första hand vända dig till den mottagning du brukar gå till. Om mottagningen är stängd vänder du dig till en akutmottagning.

Förebygg med tandskydd

Det är inte ovanligt att barn slår ut tänder. Många är aktiva i olika sporter och då är tänderna extra utsatta.

Ett bra tips är att låta barnen använda ett tandskydd när de utövar sporter med exempelvis klubbor. Tandskydd är särskilt viktigt om barnet har utstående framtänder.